Předmět: Obecná a klinická psychologie

» Seznam fakult » REK » FZS
Název předmětu Obecná a klinická psychologie
Kód předmětu FZS/OKP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: Obecná psychologie: 1) Předmět psychologie, interdisciplinární postavení, uspořádání psychologických věd; biologické determinace psychiky; sociální a kulturní determinace psychiky; základní psychické procesy - procesy gnostické, motivační a volní; emotivita, city, emoce, afekty; osobnost; člověk jako biopsychosociální bytost; člověk jako osobnost; poznání vlastní osobnosti; základní zákonitosti psychického vývoje; podmínky psychického vývoje; individuální odchylky ve vývoji 2) Stupně psychického vývoje jednotlivých období; období novorozenecké, kojenecké, batole, předškolní, období první přeměny; mladší školní věk; období prepuberty a puberty; období adolescence; dospělost; stárnutí Klinická psychologie: 3) Úvod do předmětu - vymezení klinické psychologie mezi psychologickými vědami, obsah klinické psychologie a její spolupráce s ostatními lékařskými obory; osobnost - její struktura a utváření; vlastnosti osobnosti; problematika normality osobnosti; změny osobnosti vyvolané onemocněním 4) Nemoc jako náročná životní situace - definice nemoci a zdraví; obraz nemoci a změny psychiky pod vlivem onemocnění, další vlivy nemoci - na oblast emoční, motivační, gnostickou a možnosti vlivu nemoci; autoplastický obraz nemoci a jeho podmíněnost; pojem psychosomatické medicíny - psychosomatické obtíže a somatopsychické obtíže; nemocný člověk ve zdravotnickém prostředí - osobnost, projevy chování, adaptace na prostředí, adaptace na nemoc - její přijetí či odmítání další vlivy; iatropatogenie, sorrorigenie, placebo efect; obranné mechanizmy - jejich obraz, vliv a význam v nemoci a jejich místo v oblasti klinické medicíny; jak přistupovat k obranným mechanizmům, jak s nimi pracovat a jak je zvládat v procesu léčby a práce s pacientem - klientem 5) Psychologická problematika dětského věku, jednotlivá specifika typická pro určitá vývojová období dětského věku a jejich reakce na nemoc či onemocnění; psychologická problematika dospívání a dospělosti - určitá specifika ve vazbě na vývojové etapy v životě člověka a jejich reakce na nemoc či onemocnění; psychologická problematika stáří (gerontologie) - určitá specifika tohoto období života člověka; nemoci a tato etapa života člověka, jejich zpracování; problematika smrti a umírání, základy thanatologie; psychologická problematika v jednotlivých medicínských oborech (pediatrie, gynekologie a porodnictví, chirurgie, interní lékařství, infekční lékařství, neurologie, psychiatrie, onkologie) 6) Psychologická problematika zdravotníka; osobnost zdravotníka; interpersonální vztahy ve zdravotnictví; konflikty, řešení konfliktů; psychohygiena ve zdravotnictví Cvičení: 1) Základní psychické procesy 2) Psychický vývoj v jednotlivých období 3) Osobnost člověk 4) Nemoc jako náročná životní situace 5) Psychologická problematika dětského věku, dospívání, dospělosti a stáří 6) Psychologická problematika v jednotlivých medicínských oborech a psychologická problematika zdravotníka

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický předmět v systému společenských věd. Tvoří multidisciplinární charakter nelékařských zdravotnických oborů. Předmět studenty seznamuje s předmětem psychologie, vývojovými změnami v rámci jednotlivých psychických procesů. Dále studenty seznamuje s klinickou psychologií, prohlubuje poznatky důležité pro profesionální zvládnutí náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících, a také zároveň zachování duševní rovnováhy osoby poskytující péči a pomoc.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Klasifikovaný zápočet: - aktivní zapojení do výuky, - splnění požadovaných úkolů, - četba doporučené literatury, písemný test.
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, B., MACH, J. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
  • PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3247-2.
  • RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3311-1.
  • ŠULOVÁ, L., T. FAIT, P. WEISS a kol. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr