Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Předmět a cíle pedagogiky, základní pojmy pedagogiky a vzdělávání, pedagogika a její předmět zkoumání, základy teorie učení, učební styly, základy andragogiky 2) Učení, motivace, základy didaktiky, pedagogické cíle v rámci edukace 3) Výukové strategie, organizační formy vedení výuky, výukové metody 4) Pojem edukace, edukace v nelékařských zdravotnických oborech, druhy edukace, zásady správné edukace, úloha nelékařských zdravotnických pracovníků v rámci edukace 5) Edukační proces - přehled, sběr dat (neboli anamnéza) edukanta, stanovení edukační diagnózy 6) Plánování, edukační cíle, edukační plán, zásady tvorby edukačních plánů, prezentace, edukační mapy, informačního materiálu 7) Realizace edukačního procesu, fáze realizace edukačního procesu, hodnocení, edukační záznamy v praxi
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Samostudium studentů
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Uvádí studenty do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - písemný test (úspěšnost 75%).
|
Doporučená literatura
|
-
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-2620-872-3.
-
GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
-
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
-
SVĚRÁKOVÁ Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-726-2845-2.
-
ŠULISTOVÁ Radka a Marie TREŠLOVÁ. Pedagogická a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
-
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
|