Předmět: Základy pedagogiky a edukace

» Seznam fakult » REK » FZS
Název předmětu Základy pedagogiky a edukace
Kód předmětu FZS/ZPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Paukertová Zuzana, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Předmět a cíle pedagogiky, základní pojmy pedagogiky a vzdělávání, pedagogika a její předmět zkoumání, základy teorie učení, učební styly, základy andragogiky 2) Učení, motivace, základy didaktiky, pedagogické cíle v rámci edukace 3) Výukové strategie, organizační formy vedení výuky, výukové metody 4) Pojem edukace, edukace v nelékařských zdravotnických oborech, druhy edukace, zásady správné edukace, úloha nelékařských zdravotnických pracovníků v rámci edukace 5) Edukační proces - přehled, sběr dat (neboli anamnéza) edukanta, stanovení edukační diagnózy 6) Plánování, edukační cíle, edukační plán, zásady tvorby edukačních plánů, prezentace, edukační mapy, informačního materiálu 7) Realizace edukačního procesu, fáze realizace edukačního procesu, hodnocení, edukační záznamy v praxi

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Samostudium studentů
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Uvádí studenty do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - písemný test (úspěšnost 75%).
Doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-2620-872-3.
  • GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • SVĚRÁKOVÁ Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-726-2845-2.
  • ŠULISTOVÁ Radka a Marie TREŠLOVÁ. Pedagogická a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
  • VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr