Lecturer(s)
|
-
Picková Helena, Mgr. Ph.D.
-
Fárková Eva, Mgr.
|
Course content
|
It has a function of getting practical experience when working with children, mainly in the area of the free-time activities. It has the form of leading children in bees or during summer camps etc.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
|
Learning outcomes
|
The pedagogical practicum is an introductory course in the whole system of practical activities of the pedagogical studies. It provides practical experience while working with children, mainly in the area of the free-time activities. It has the form of leading children in free time activities or during summer camps etc.
The projecting and controlling the educational process. The communication. The pedagogical tact. The reflection and the self-reflection.
|
Prerequisites
|
Searching for suitable practical activity, the registration at CPP.
|
Assessment methods and criteria
|
Interview, Presentation of acquired experience via portfolio
Practical realization of registered activity, pedagogical portfolio, final interview to prove understanding to working with students. Active approach is required, students observe CPP instructions and keep to all set terms.
|
Recommended literature
|
-
Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
-
LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.
-
NĚMEC, Z., ŠÍMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
-
NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.
-
PÍŠOVÁ, M. ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
-
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
-
VETEŠKA, J.; TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada 2008..
-
ZVÍROTSKÝ, M. et al. Portfolio profesního rozvoje jako alternativní bakalářská práce v profesních oborech. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-846-2.
|