Předmět: Úvod do pedagogické praxe

« Zpět
Název předmětu Úvod do pedagogické praxe
Kód předmětu CPP/UPP-Z
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
  • Picková Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Povinný předmět pro studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Předmět úzce navazuje na souběžné pedagogické a psychologické disciplíny, včetně předmětů praxe. Je spojnicí mezi teorií a praxí. Seznamuje studenty formou cvičení s projektováním a realizací výuky, s malými formami pedagogického výzkumu (pozorování, interview, anketa, dotazník aj.). Přispívá ke kompetenci projektovat, plánovat a diagnostikovat (sociometrické metody aj.). Obsah předmětu úzce koresponduje s praktickou realizací aktivit v návaznosti na pedagogické praktikum Pro kombinovanou formu studia je povinné úspěšné prostudování a vypracování úkolů z elektronické opory.

Studijní aktivity a metody výuky
Cvičení
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Exkurze - 12 hodin za semestr
  • Exkurze - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zabývá analýzou školské praxe a školskou soustavou v ČR.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Úvod do ped.praxe pro prim.vzdělávání 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
Předpoklady
Student disponuje základními znalostmi z oblasti pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
Doporučená literatura
  • Kratochvílová, J., Horká, H., Chaloupková, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1.stupně základní školy. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7894-9.
  • Kutálková, D. Jak připravit dítě do 1.třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 802-101-0703.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997, 2002.
  • Spilková, V., Tomková, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Ped.f.UK, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.
  • Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., Kargerová, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Ped.f.UK, 2015. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • Stará, J. Plánování výuky-práce se vzdělávacími cíli. Praha: Ped.f.UK, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr