Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Charakteristika geriatrického ošetřovatelství; teorie stárnutí; fyziologie stárnutí, funkční změny ve vyšším věku; psychosociální změny ve stáří; zdravý životní styl ve stáří; příprava na stáří 2) Charakteristika chorob vyššího věku, polymorbidita, farmakoterapie v geriatrii; rehabilitační péče v geriatrii 3) Demence, psychické, neurologické poruchy u seniorů; kapitoly s geriatrické kardiologie a pneumologie, kapitoly geriatrické gastroenterologie a urologie, inkontinence 4) Hematologické a onkologické onemocnění u seniorů, pohybový aparát a poruchy stability u seniorů; endokrinní a metabolické poruchy u seniorů 5) Terminální stádium; práce s rodinou geriatrického nemocného; proces plánovaného propouštění geriatrických nemocných; modelové situace Cvičení: 1) Ošetřovatelský proces u geriatrického pacienta 2) Ošetřovatelský proces u pacienta s demencí, psychickými a neurologickými poruchami; ošetřovatelský proces u geriatrického pacienta se srdečním a plicním onemocněním 3) Ošetřovatelský proces u geriatrického pacienta s hematologickým a onkologickým onemocněním 4) Ošetřovatelský proces u geriatrického pacienta s onemocněním pohybového aparátu 5) Ošetřovatelský proces u geriatrického pacienta s endokrinním a metabolickým onemocněním; ošetřovatelský proces u pacienta v terminálním stádiu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 64 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - samostudium, - ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
HUDÁKOVÁ, Anna a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
-
POKORNÁ, Andrea. Ošetřovatelství v geriatrii: hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4316-5.
-
SCHULER, Matthias a Peter OSTER. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4.
-
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
-
ZRUBÁKOVÁ, Katarína a Štefan KRAJČÍK. Farmakoterapie v geriatrii. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5229-7.
|