Vyučující
|
-
Erhart Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
-
Endrych Ladislav, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Ionizující a neionizující záření, energie záření a mechanismy její absorpce v látce 2) Zdroje ionizujícího záření - rentgenová lampa, radioaktivní nuklidy, urychlovače, jaderný reaktor 3) Radionuklidy - jaderný rozpad, alfa-, beta-, gama-částice, proton, neutron, pozitron a elektron; nuklidy jako indikátory pro biofyzikální diagnostiku 4) Detekce a měření energie záření; dávka a ekvivalentní dávka záření, principy dosimetrů - filmový, Geiger-Müllerova trubice, scintilační detektor, polotloušťka 5) Mechanismus působení neionizujícího záření na živý organismus 6) Mechanismus působení ionizujícího záření na živý organismus 7) Využití neionizujícího záření v medicíně, stacionární a dynamické elektromagnetické pole (např. mikrovlnná hypertermie, UV záření) 8) Nemoc z ozáření 9) Využití ionizujícího záření v medicíně 10) Využití ionizujícího záření v medicíně 11) Ochrana před nebezpečnými účinky ionizujícího záření 12) Dozimetrie 13) Legislativa a role SÚJB 14) Radioprotektiva Cvičení: 1) Energie a vlnové délky záření 2) Radioaktivní nuklidy 3) Urychlovače 4) Radionuklidy - jaderný rozpad, alfa-, beta-, gama-částice 5) Dávka a ekvivalentní dávka záření, polotloušťka 6) Mechanismus působení neionizujícího záření na živý organismus 7) Mechanismus působení ionizujícího záření na živý organismus 8) Využití neionizujícího záření v medicíně, stacionární a dynamické elektromagnetické pole 9) Nemoc z ozáření 10) Využití ionizujícího záření v medicíně 11) Ochrana před nebezpečnými účinky ionizujícího záření 12) Dozimetrie 13) Legislativa a role SÚJB 14) Radioprotektiva
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Demonstrace, Demonstrace dovedností studentů
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s klasifikací ionizujícího záření. Studenti si osvojí principy generování a zdroje obou typů záření používaných v lékařství a průmyslu.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Ústní zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností
Zápočet: - aktivita na cvičeních, - 80% docházka na cvičeních, - praktická demonstrace získaných dovedností. Zkouška: - písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BENEŠ, Jiří, Daniel JIRÁK a František VÍTEK. Základy lékařské fyziky. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2645-1.
-
FELTL, David a Jakub CVEK. Klinická radiobiologie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2008. ISBN 978-80-7311-103-8.
-
MATOUŠEK, Jiří, Iason URBAN a Petr LINHART. CBRN: detekce a monitorování, fyzická ochrana, dekontaminace. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2008. ISBN 978-80-246-2645-1.
-
ROSINA, Jozef. Biofyzika: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4237-3.
-
ŠINKOROVÁ, Zuzana a Leoš NAVRÁTIL. Biomedicínská detekce ionizujícího záření: organizace zdravotnické péče po zevní kontaminaci radionuklidy. Praha: ČVUT, 2014. ISBN 978-80-01-05626-4.
|