Předmět: Úvod do klinické propedeutiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do klinické propedeutiky
Kód předmětu FZS/KLPR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ryba Miroslav, MUDr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Základní pojmy - příznaky, syndrom, etiologie, patogeneze, průběh nemocí, komplikace, profylaxe, prevence, prevalence, incidence, sledování vitálních funkcí 2) Anamnéza - obecně, části; fyzikální vyšetření 3) Celkové vyšetření - vědomí, habitus, poloha, hlas, kůže a adnexa, teplota, otoky; vyšetření hlavy a krku 4) Vyšetření cév, vyšetření srdce - anamnéza, fyzikální vyšetření, metody 5) EKG - principy, základní diagnostika, možnosti monitorování 6) Subjektivní a objektivní příznaky chorob srdce a cév 7) Vyšetření plic, poruch ventilace, hrudní punkce; subjektivní a objektivní příznaky chorob dýchacího ústrojí, vyšetření hrudníku 8) Subjektivní a objektivní příznaky chorob trávicího ústrojí, hlavní vyšetřovací metody 9) Vyšetření břicha a trávicího ústrojí, náhlé příhody břišní -anamnéza, fyzikální vyšetření 10) Vyšetření pohybového aparátu 11) Vyšetření jater, žlučníku, pankreatu 12) Vyšetření ledvin a močových cest - anamnéza, fyzikální vyšetření, metody 13) Příznaky onemocnění endokrinního systému, vyšetřovací metody; diabetes mellitus a komplikace, vyšetřovací metody 14) Poruchy vnitřního prostředí, acidobazické rovnováhy; vyšetřovací metody u poruch krvetvorby, krevní transfúze

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět zahrnuje ucelené informace o symptomatologii systémových onemocnění, diagnostických vyšetřovacích metodách v jednotlivých oborech medicíny, základních technikách a postupech fyzikálního vyšetření potřebných pro poskytování specifické ošetřovatelské péče v souvislosti s radiologickými výkony.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Test

zápočet: - samostudium, - 75% úspěšnost v písemném testu, - ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • DOBIÁŠ, V. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4571-8.
  • FETISOVOVÁ, Želmíra. Klinická propedeutika ošetrovateĺstva a pôrodnej asistencie. Bratislava: Osveta, 2012. ISBN 978-80-806-3373-8.
  • HORNOVÁ, Jara. Oční propedeutika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3207-0.
  • KECSKEMÉTHY, Zsolt. Klinická propedeutika. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-20-9.
  • KLENER, Pavel. Propedeutika ve vnitřním lékařství. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-643-4.
  • NEJEDLÁ, Marie. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4402-5.
  • ŠPINAR, Jindřich a Ondřej LUDKA. Propedeutika a vyšetřovací metody vnitřních nemocí. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4356-1.
  • TÁBORSKÝ, Miloš. Interní propedeutika. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3207-0.
  • ZEMAN, Miroslav a Zdeněk KRŠKA. Chirurgická propedeutika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3770-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr