| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Pažoutová Petra, Mgr. DiS.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky:  1) Definice komunikace, předpoklady komunikace, její význam; komunikační axiómy 2) Sebeúcta jako základ otevřené komunikace; emoční inteligence 3) Neverbální komunikace; interpretace, první dojem, sebeprezentace, ovlivňování 4) Verbální komunikace; rozhovor, dialog, naslouchání 5) Synergie v komunikaci; bariéry v komunikaci; poruchy v komunikaci, konflikt 6) Asertivní komunikace pro zdravé sebeprosazení a obranu před manipulací 7) Veřejný projev, prezentace; masová komunikace, její účinky na člověka; komunikace v rodině; komunikace ve škole  Cvičení: 1) Komunikační techniky 2) Sebeúcta a emoční inteligence 3) Neverbální komunikace, sebeprezentace 4) Verbální komunikace, rozhovor, dialog, naslouchání 5) Bariéry a poruchy v komunikaci, konflikt 6) Asertivní komunikace 7) Veřejný projev, prezentace 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět je zařazen jako povinný předmět vědního základu. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Vytváří základy profesionálních znalostí a dovedností při vykonávání zdravotnické profese. Naučí studenty potřebné adekvátní komunikativní dovednosti nejen s nemocnými, ale i se spolupracovníky.
                 
                Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočet:  - modelová prezentace zadaného tématu, - písemný test. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, Andrea a Kateřina THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-942-4.
                
 
            
                
                - 
                    BRUNO, Tiziana a Gregor ADAMCZYK. Řeč těla: jak rozumět signálům řeči těla a cíleně je používat. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4592-3.
                
 
            
                
                - 
                    BURDA, Patrik. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCO NZO, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8.
                
 
            
                
                - 
                    EVANGELU, Jaroslava Ester. Krizová komunikace: efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: Key Publishing, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7.
                
 
            
                
                - 
                    PLAMÍNEK, Jiří a Daniel FRANC. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
                
 
            
                
                - 
                    PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
                
 
            
                
                - 
                    POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
                
 
            
                
                - 
                    PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etika a komunikace v medicíně. Grada: Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
                
 
            
                
                - 
                    TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
                
 
            
                
                - 
                    ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
                
 
            
         
         
         
     |