Předmět: Komunikace ve zdravotnictví

« Zpět
Název předmětu Komunikace ve zdravotnictví
Kód předmětu FZS/KOMT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Gubová Terézia, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Definice komunikace, předpoklady komunikace, její význam; komunikační axiómy 2) Sebeúcta jako základ otevřené komunikace; emoční inteligence 3) Neverbální komunikace; interpretace, první dojem, sebeprezentace, ovlivňování 4) Verbální komunikace; rozhovor, dialog, naslouchání 5) Synergie v komunikaci; bariéry v komunikaci; poruchy v komunikaci, konflikt 6) Asertivní komunikace pro zdravé sebeprosazení a obranu před manipulací 7) Veřejný projev, prezentace; masová komunikace, její účinky na člověka; komunikace v rodině; komunikace ve škole Cvičení: 1) Komunikační techniky 2) Sebeúcta a emoční inteligence 3) Neverbální komunikace, sebeprezentace 4) Verbální komunikace, rozhovor, dialog, naslouchání 5) Bariéry a poruchy v komunikaci, konflikt 6) Asertivní komunikace 7) Veřejný projev, prezentace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zařazen jako povinný předmět vědního základu. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Vytváří základy profesionálních znalostí a dovedností při vykonávání zdravotnické profese. Naučí studenty potřebné adekvátní komunikativní dovednosti nejen s nemocnými, ale i se spolupracovníky.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: - modelová prezentace zadaného tématu, - písemný test.
Doporučená literatura
  • BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, Andrea a Kateřina THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-942-4.
  • BRUNO, Tiziana a Gregor ADAMCZYK. Řeč těla: jak rozumět signálům řeči těla a cíleně je používat. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4592-3.
  • BURDA, Patrik. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCO NZO, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8.
  • EVANGELU, Jaroslava Ester. Krizová komunikace: efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: Key Publishing, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7.
  • PLAMÍNEK, Jiří a Daniel FRANC. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etika a komunikace v medicíně. Grada: Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Biomedicínská technika (12) Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní