Vyučující
|
-
Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky : 1) Obranné mechanizmy: jejich základní rozdělení, nejčastější podoba obranných mechanizmů u nemocného jedince, vliv a význam obranných mechanizmů na chování nemocného jedince v procesu léčby, přístup k nemocnému jedinci a práce s ním. 2) Psychologická problematika dětského věku a dospívání: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní věk, mladší a starší školní věk - prepubescence, pubescence a postpubescence, adolescence. Specifika těchto období, jejich normalita a jejich psychopatologie. Reakce jedince dětského věku a dospívání na nemoc. 3) Psychologická problematika dospělosti: její základní charakteristiky a rozdělení, biologická zralost jedince, právní zralost jedince a sociální zralost jedince, normalita a psychopatologie dospělého věku. Reakce dospělého jedince na nemoc. 4) Psychologická problematika stáří (gerontologie): základní charakteristiky a vývojové ohraničení stáří, změny typické pro stáří, specifika stáří a proces stárnutí, normalita psychopatologie ve stáří, nemoci ve stáří. 5) Psychologická problematika smrti a umírání: základy thanatologie, poslední etapa života člověka, paliativní péče. Cvičení: 1) Obranné mechanizmy a chování jedince ve zdraví a v nemoci. 2) Psychologická problematika dětského věku a dospívání a specifika v reakcích a chování. 3) Psychologická problematika dospělosti - reakce a chování dospělého jedince. 4) Psychologická problematika ve stáří, poslední etapa života člověka. 5) Smrt a konečnost lidského bytí, komunikace s umírajícím a pozůstalými.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení, Samostudium studentů
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován teoreticko-prakticky a jeho cílem je seznámení se s problematikou obranných mechanizmů a problematikou vývoje jedince v určité etapě života. Dále pak propojit znalosti z předmětu Klinická psychologie 1 se znalostmi z oblasti problematiky obranných mechanizmů a jednotlivých vývojových období lidského života (jejich normality a patologie).
Student se seznámí s problematikou obranných mechanizmů a problematikou vývoje jedince v určité etapě života
|
Předpoklady
|
nestanoveny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta
. 80% účat na cvičeních . aktivní zapojení do výuky . četba doporučené literatury . písemná, jasně definovaný obsah zkoušky v podobě testu zahrnujícího i problematiku předmětu Klinická psychologie 1
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B., MACH, J. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3247-2.
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.
|