Vyučující
|
-
Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Obranné mechanizmy: jejich základní rozdělení, nejčastější podoba obranných mechanizmů u nemocného jedince, vliv a význam obranných mechanizmů na chování nemocného jedince v procesu léčby, přístup k nemocnému jedinci a práce s ním. 2. Psychologická problematika dětského věku a dospívání: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní věk, mladší a starší školní věk - prepubescence, pubescence a postpubescence, adolescence. Specifika těchto období, jejich normalita a jejich psychopatologie. Reakce jedince dětského věku a dospívání na nemoc. 3. Psychologická problematika dospělosti: její základní charakteristiky a rozdělení, biologická zralost jedince, právní zralost jedince a sociální zralost jedince, normalita a psychopatologie dospělého věku. Reakce dospělého jedince na nemoc. 4. Psychologická problematika stáří (gerontologie): základní charakteristiky a vývojové ohraničení stáří, změny typické pro stáří, specifika stáří a proces stárnutí, normalita psychopatologie ve stáří, nemoci ve stáří. 5. Psychologická problematika smrti a umírání: základy thanatologie, poslední etapa života člověka, paliativní péče. Cvičení: 1. Obranné mechanizmy a chování jedince ve zdraví a v nemoci. 2. Psychologická problematika dětského věku a dospívání a specifika v reakcích a chování. 3. Psychologická problematika dospělosti - reakce a chování dospělého jedince. 4. Psychologická problematika ve stáří, poslední etapa života člověka. 5. Smrt a konečnost lidského bytí, komunikace s umírajícím a pozůstalými.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá klinickou psychologií a navazuje na předmět Klinická psychologie 1. Zabývá se obrannými mechanismy, dále psychologickou problematikou v jednotlivých obdobích lidského vývoje.
studenti získají klíčové pedagogicko-psychologické kompetence
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - aktivní zapojení do výuky - četba doporučené literatury, - písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
-
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3247-2.
-
RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
-
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3311-1.
-
ŠULOVÁ, L., T. FAIT, P. WEISS a kol. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.
-
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.
|