| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Pažoutová Petra, Mgr. DiS.
                
 
            
                - 
                    Horáková Lenka, Mgr. Bc.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky: 1) Význam komunikace při zdravotnické péči, teorie komunikace, transakční analýza 2) Faktory ovlivňující průběh komunikace, efektivní komunikace, zvládání konfliktu a vyjednávání 3) Význam neverbální komunikace 4) Asertivita, zvládnutí obtížných komunikačních situací 5) Podpůrná kolegiální komunikace a systém SPIS 6) Specifika komunikace s vybranými skupinami pacientů (děti, staří lidé, apod.) 7) Komunikace s pacientem v akutním psychickém šoku, komunikace s pozůstalými 8) Komunikace s pacienty s vybraným duševním onemocněním 9) Komunikace se suicidálním pacientem  Cvičení: 1) Modelové úlohy: Komunikace při zdravotnické péči 2) Modelové úlohy: Využití neverbální komunikace 3) Modelové úlohy: Efektivní komunikace 4) Modelové úlohy: Asertivní rozhovor 5) Modelové úlohy: Vedení komunikace v obtížných komunikačních situacích 6) Modelové úlohy: Specifika komunikace s vybranými skupinami pacientů (děti, staří lidé apod.) 7) Modelové úlohy: Komunikace s pacienty s duševním onemocněním 8) Modelové úlohy: Zvládnutí komunikace v akutním psychickém šoku 9) Modelové úlohy: Komunikace se sebevražedným pacientem 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Přednáška, Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu.
                 
                Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Praktická zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Klasifikovaný zápočet: - 80% docházka na cvičeních, - splnění modelových úloh na cvičeních, - zvládnutí modelové situace - problémová komunikace s pacientem. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Bednařík, Aleš; Andrášiová, Mária. Komunikace s nemocným: sdělování nepříznivých informací. ISBN 978-80-271-2288-2.
                
 
            
                
                - 
                    LOŠŤÁKOVÁ, O.. Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praa: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2227-1.
                
 
            
                
                - 
                    MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NIKL. Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
                
 
            
                
                - 
                    PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
                
 
            
                
                - 
                    PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etika a komunikace v medicíně. Grada: Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
                
 
            
                
                - 
                    TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
                
 
            
                
                - 
                    ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
                
 
            
         
         
         
     |