Předmět: Multikulturní ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Multikulturní ošetřovatelství
Kód předmětu FZS/MKO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dudich Tomáš, Mgr.
  • Horáková Lenka, Mgr. Bc.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Úvod do předmětu, pojmový aparát, multikulturalismus a transkulturalismus, etnocentrismus, kulturní šok, migrace a multikulturní společnost v České republice, systém zdravotní péče o cizince. 2) Specifikace verbální a neverbální komunikace v transkulturním ošetřovatelství. 3) Model Giger a Davidhizar: Model kulturně ohleduplné a uzpůsobené péče; Model M. Leininger, Model Giger Davidhizar: specifika při poskytování ošetřovatelské péče pacientům romské a ukrajinské minority. 4) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské péče pacientům křesťanského a pravoslavného vyznání. 5) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské pacientům s muslimským a židovským vyznáním. 6) Model Giger a Davidhizar: Specifika poskytování ošetřovatelské péče Svědkům Jehovových; pacientům vietnamské a čínské minority a další. 7) Specifika komunikace a poskytování přednemocniční neodkladné péče v zdravotnické záchranné službě. Cvičení: 1) Ošetřovatelský proces v rámci transkulturního ošetřovatelství. 2) Praktická aplikace modelu Leininger na vybrané minority. 3) Praktická aplikace modelu Giger a Davidhizar na vybrané minority. 4) Simulované situace se zaměřením na komunikaci a poskytování péče vybraným minoritám. 5) Simulované situace se zaměřením na komunikaci a poskytování péče vybraným minoritám. 6) Simulované situace v se zaměřením na komunikaci a poskytování péče vybraným minoritám v prostředí urgentního příjmu. 7) Simulované situace v se zaměřením na komunikaci a poskytování péče vybraným minoritám v zdravotnické záchranné službě.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
Výstupy z učení
Cílem předmětu je porozumět pojmům etnicita, kultura, duchovno, víra, náboženství, poznat základní charakteristiky vybraných etnických, kulturních a náboženských minorit.
Předmět studenty seznamuje s potřebou multikulturního přístupu v péči o individuální potřeby pacienta, respektování práva na vlastní kulturní hodnoty, víru a přesvědčení.
Předpoklady
Teorie ošetřovatelství (FZS/TO)

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Systematické pozorování studenta, Praktická zkouška

. 80% účast na cvičení . samostudium . aktivita na přednáškách . simulace . praktická a ústní zkouška (pojmy, minorita, praktická modelová situace)
Doporučená literatura
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
  • PUTEKOVÁ, S., et al. Špecifiká ošetrovateľskej starostlivosti vo vybraných etnických kulturách. Trnava, Trnavská Univerzita v Trnavě, 2020. ISBN 978-80-568-0252-6.
  • SAGAR, Limbo. Transcultural Nursing Theory and Models: Applicaton in Nursing Education, Practice and Admiinistration.. Nes York: Springer, 2011. ISBN 978-0-8261-0748-0.
  • TÓTHOVÁ, Valérie. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-807387-645-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr