Předmět: Ošetřovatelská péče v pediatrii 1

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelská péče v pediatrii 1
Kód předmětu FZS/OP1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kuchař Martin, MUDr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Rozdělení dětského věku, fyziologický vývoj dítěte, růst a prospívání na váze kojenec, batole, starší děti, růstové percentily, růstová diagnóza; preventivní prohlídky a očkování; týrané dítě 2) Neonatologie: fyziologický novorozenec, ošetření po porodu a pobyt v porodnici, prevence m. hemorhagicus, kojení; porodní poranění, nejčastější vrozené vývojové vady, asfyxie, hyperbilirubinémie, infekce novorozence; křeče 3) Nedonošený novorozenec: Respiratory Distress Syndrome, infekce, hyperbilirubinémie, poruchy dýchání, oběhová nestabilita, výživa, anémie 4) Kojenci: výživa, neprospívání, alergie na bílkovinu kravského mléka, cystická fibrosa, rachitis, průjmová onemocnění kojenců, GER, nespecifické střevní záněty, bolesti břicha, celiakie 5) Endokrinologie: poruchy růstu, endokrinologická onemocnění dětského věku, nedostatek růstového hormonu, hypokortikalismy a hyperkortikalismy, onemocnění štítné žlázy, hypoparathyreosa a hyperparathyreosa, diabetes insipidus, feochromocytom, diabetes mellitus 6) Infekční onemocnění dětského věku Cvičení: 1) Primární (sekundární, terciární) zdravotní péče, praktické lékařství pro děti a dorost a dětská sestra v jeho ordinaci (profesní předpoklady, vzdělání), převzetí novorozence do péče, ukázka a práce se zdravotním a očkovacím průkazem dítěte; péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče 2) Vývoj zdravého dítěte (nejvýraznější vývojové aspekty jednotlivých období dětského věku), ukázka a práce s percentilovými grafy, Vlachovo schéma, vývoj dětské kresby, očkovací kalendář, zvláštnosti komunikace s dětmi; Charta práv dětí 3) Ošetřovatelský proces u fyziologického novorozence po porodu, Apgar score, známky zralosti, hodnocení (fyziologické funkce, barva kůže, reflexy, močení, smolka, hlasové projevy, stav vědomí, svalový tonus) 4) Ošetřovatelský proces o nedonošeného novorozence; ošetřovatelský proces u dítěte s vrozenou vývojovou vadou; ošetřovatelský proces u dítěte s nízkou porodní hmotností; ošetřovatelské výkony v intenzivní péči neonatologie; hemoterapie v neonatologii 5) Ošetřovatelský proces u dětí s nespecifickými střevními záněty, bolestmi břicha celiakií; jednotlivé diety, jídelníček kojence, potní test 6) Ošetřovatelský proces u dětí s diabetes mellitus (inzulín, strava, pohyb), ukázky pomůcek, první pomoc při komplikacích této nemoci; ošetřovatelský proces u dětí s infekčním onemocněním; režimová opatření, odběry biologického materiálu

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 96 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět Ošetřovatelská péče v pediatrii 1-2 je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Cílem předmětu je zdůraznit zvláštnosti onemocnění a ošetřovatelské péče v jednotlivých vývojových obdobích dětského věku. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - písemný test.
Doporučená literatura
  • BAYER, Milan. Pediatrie. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-388-2.
  • KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • MUNTAU, Ania. Pediatrie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
  • SIKOROVÁ, Lucie. Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-095-7.
  • SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SLANÝ, Jaroslav. Speciální pediatrie pro ošetřovatelství: vysokoškolská učebnice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-472-3.
  • ZANOVITOVÁ, Mária a Anna OVŠONKOVÁ. Ošetrovateĺská starostlivosť v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-082-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (14) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (14) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní