| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky: 1) Úvod do předmětu, holismus, podstata holistického pohledu na člověka, holistická teorie vzniku nemoci, teorie stresu, základy psychosomatické medicíny a syndrom vyhoření 2) Potřeby člověka; Maslowova hierarchie potřeb; algoritmus uspokojování lidských potřeb; dynamika lidských potřeb 3) Fyziologické potřeby 4) Potřeba bezpečí a jistoty; potřeba lásky, přijetí, sounáležitosti 5) Potřeba uznání, úcty; potřeba seberealizace; potřeby umírajících  Cvičení: 1) Holismus, nemoc jako náročná životní situace 2) Potřeby člověka, algoritmus uspokojování lidských potřeb 3) Vnímání zdraví a nemoci různými skupinami osob 4) Model Gordonové u zdravého a nemocného jedince 5) Praktické zhodnocení fyziologických potřeb 6) Praktické zhodnocení potřeb bezpečí a jistoty 7) Praktické zhodnocení potřeb lásky, přijetí a sounáležitosti 8) Praktické zhodnocení potřeb uznání a úcty; potřeb seberealizace 9) Bazální stimulace, kinestetická mobilizace a posouzení potřeb z hlediska Pesso-Boyden terapie 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Přednáška, Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předmět Ošetřovatelský proces a potřeby 1-2 umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu.  
                 
                Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Test
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Klasifikovaný zápočet:  - 80% účast na cvičeních, - splnění testu. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    DOSTÁLOVÁ, Olga. Péče o psychiku onkologicky nemocných. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5706-3.
                
 
            
                
                - 
                    HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
                
 
            
                
                - 
                    KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
                
 
            
                
                - 
                    MANDINCOVÁ, P. Psychosociální aspekty péče o nemocného: onemocnění štítné žlázy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3811-6.
                
 
            
                
                - 
                    MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2.
                
 
            
                
                - 
                    NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy - definice a klasifikace 2015 - 2017. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
                
 
            
                
                - 
                    SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
                
 
            
                
                - 
                    SIKOROVÁ, Lenka a Renáta ZELENÍKOVÁ. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-746-4210-4.
                
 
            
                
                - 
                    ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském postupu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
                
 
            
                
                - 
                    TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
                
 
            
                
                - 
                    VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.
                
 
            
         
         
         
     |