Vyučující
|
-
Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška: 1) Předmět psychologie, interdisciplinární postavení, uspořádání psychologických věd; biologické determinace psychiky; sociální a kulturní determinace psychiky. 2) Základní psychické procesy - procesy gnostické, motivační a volní; emotivita, city, emoce, afekty; osobnost; člověk jako biopsychosociální bytost; člověk jako osobnost; poznání vlastní osobnosti. 3) Základní zákonitosti psychického vývoje; podmínky psychického vývoje; individuální odchylky ve vývoji; stupně psychického vývoje jednotlivých období. 4) Období novorozenecké, kojenecké, batole, předškolní, období první přeměny; mladší školní věk. 5) Období prepuberty a puberty; období adolescence; dospělost; stárnutí. Cvičení: 1) Předmět psychologie, interdisciplinární postavení, uspořádání psychologických věd; biologické determinace psychiky; sociální a kulturní determinace psychiky. 2) Základní psychické procesy - procesy gnostické, motivační a volní; emotivita, city, emoce, afekty; osobnost; člověk jako biopsychosociální bytost; člověk jako osobnost; poznání vlastní osobnosti. 3) Základní zákonitosti psychického vývoje; podmínky psychického vývoje; individuální odchylky ve vývoji; stupně psychického vývoje jednotlivých období. 4) Období novorozenecké, kojenecké, batole, předškolní, období první přeměny; mladší školní věk 5) Období prepuberty a puberty; období adolescence; dospělost; stárnutí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je s teoretické seznámení a praktické propojení problematiky psychologie v jejím základním uchopení. Seznámení se s problematikou psychologie, jejím vznikem, rozdělením a využitím v oblasti aplikované praxe. Dále pak seznámení se základními psychologickými pojmy a základními charakteristikami vývojových etap života člověka a jejich místem v oblasti praxe.
Student se seznámí s problematikou psychologie, jejím vznikem, rozdělením a využitím v oblasti aplikované praxe, základními psychologickými pojmy a základními charakteristikami vývojových etap života.
|
Předpoklady
|
nestanoveny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
. 80% účast na cvičeních . aktivita při výuce . splnění testu odpovídajícího požadavku na písemnou zkoušku
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B., MACH, J. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3247-2.
-
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : Dětství a dospívání.. Praha, Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.
|