Předmět: Potřeby člověka a ošetřovatelský proces 1

« Zpět
Název předmětu Potřeby člověka a ošetřovatelský proces 1
Kód předmětu FZS/PCOP1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kyrianová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Úvod do předmětu, holismus, podstata holistického pohledu na člověka. 2) Holistická teorie vzniku nemoci, teorie stresu, základy psychosomatické medicíny. 3) Potřeby člověka; Maslowova hierarchie potřeb. 4) Algoritmus uspokojování lidských potřeb. 5) Fyziologické potřeby-potřeba dýchání, výživy, vyprazdňování. 6) Fyziologické potřeby-potřeba hydratace, sexuální potřeby. 7) Psychické potřeby. 8) Potřeba bezpečí a jistoty; potřeba lásky, přijetí, sounáležitosti. 9) Potřeba uznání, úcty; potřeba seberealizace; potřeby umírajících. 10) Potřeby člověka v ošetřovatelském procesu. Cvičení: 1) Holismus, nemoc jako náročná životní situace. 2) Vnímání zdraví a nemoci různými skupinami osob. 3) Potřeby člověka, dynamika uspokojování lidských potřeb. 4) Model Gordonové u zdravého a nemocného jedince. 5) Praktické zhodnocení fyziologických potřeb. 6) Imobilizační syndrom - prevence. 7) Praktické zhodnocení potřeb bezpečí a jistoty. 8) Praktické zhodnocení potřeb uznání a úcty, potřeb seberealizace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v ošetřovatelském procesu.
Student se seznámí s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů, procvičí si jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a získá systematické poznatky a dovednosti v ošetřovatelském procesu.
Předpoklady
nestanoveny

Hodnoticí metody a kritéria
Test

. 80% účast na cvičeních . splnění testu
Doporučená literatura
  • HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres: příručka pro duševní pohodu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
  • MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SIKOROVÁ, L.,ZELENÍKOVÁ, R. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2012. ISBN 978-80-746-4210-4.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu: učební texty pro vyšší zdravotnické školy,. IDVZP Brno, 2018. ISBN 978-80-7013-590-7.
  • VENGLÁŘOVÁ, M., a kol. Sestry v nouzi. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr