Předmět: Potřeby člověka a ošetřovatelský proces 2

« Zpět
Název předmětu Potřeby člověka a ošetřovatelský proces 2
Kód předmětu FZS/PCOP2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kyrianová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Ošetřovatelský proces, získávání informací, hodnocení potřeb pacienta. 2) Ošetřovatelská diagnostika, formulování ošetřovatelských diagnóz. 3) Stanovení cílů, plánování ošetřovatelské péče. 4) Realizace plánované ošetřovatelské péče, dokumentace. 5) Hodnocení ošetřovatelské péče realizované sestrou. Cvičení: 1) Praktické využití ošetřovatelského procesu. 2) Ošetřovatelské hodnocení potřeb pacienta, formulování otázek k získávání informací. 3) Tvorba ošetřovatelských diagnóz - řešení modelových situací. 4) Cíle a očekávané výsledky ošetřovatelské péče, realizace ošetřovatelských plánů. 5) Modelové úlohy: Ošetřovatelské hodnocení potřeb pacienta dle modelu M. Gordon. 6) Modelové úlohy: Stanovení ošetřovatelských diagnóz. 7) Modelové úlohy: Plánování ošetřovatelské péče. 8) Modelové úlohy: Realizace ošetřovatelské péče, vyhodnocení ošetřovatelské péče. 9) Zhodnocení výsledků ošetřovatelských plánů, práce s dokumentací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět je nezbytnou součástí poskytování ošetřovatelské péče, včetně péče neodkladné. Umožňuje pochopit hlavní cíl profesionální ošetřovatelské praxe, tedy zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta, rodiny a komunity, procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu (metodologie ošetřovatelské praxe). Zaměřuje se na reakce, projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, handicapovaných a umírajících.
Student získá schopnosti k zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta, rodiny a komunity, procvičí si jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu se zaměřením na reakce, projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, handicapovaných a umírajících.
Předpoklady
nestanoveny

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná práce

. 80% účast na cvičeních . vypracování studentské ošetřovatelské dokumentace dle modelové úlohy . ústní zkouška
Doporučená literatura
  • MANDINCOVÁ, P. Psychosociální aspekty péče o nemocného: onemocnění štítné žlázy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3811-6.
  • MARKOVÁ, M. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SIKOROVÁ, L.,ZELENÍKOVÁ, R. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava, 2012. ISBN 978-80-746-4210-4.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr