Vyučující
|
-
Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Osobnost; vznik a utváření osobnosti; základní teorie osobnosti 2) Prenatální vývoj člověka; jeho vliv na formování psychiky jedince 3) Psychologické aspekty komunikace s klientem - pacientem; riziková témata v komunikaci s klientem- pacientem Nejčastější oblasti vzniku konfliktu a nedorozumění v komunikaci s klientem - pacientem; rozsah a přiměřenost obsahu komunikace s klientem - pacientem ve vazbě na jeho zdravotní stav 4) Psychologická problematika bolesti 5) Behaviorální medicína a behaviorální zdraví 6) Osobnost zdravotnického pracovníka její utváření a formování 7) Etika a morálka zdravotnického pracovníka Cvičení: 1) Člověk jako lidská bytost; bio- psycho- sociální přístup ke klientovi - pacientovi 2) Maslowova pyramida lidských potřeb. Potřeby klientů a pacientů, jejich význam a důležitost. 3) Profylaktická příprava klientů - pacientů k odborným zdravotnickým výkonům, její obsah a význam ve vazbě na typ výkonu (invazivní a neinvazivní výkony). 4) Vztah mezi tělem a myslí. Základy psychologie zdraví. Psychosomatická medicína. 5) Otázky psychického zdraví klienta - pacienta. Vliv duševních poruch na chování a jednání klienta - pacienta 6) Psychologická problematika v transplantologii a dárcovství orgánů 7) Syndrom Burn out
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace
- Vypracování kvalifikační práce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s problematikou vybraných psychologických témat v biomedicíně, porozumění těmto tématům a porozumění důležitosti těchto témat. V rámci cvičení v předmětu je pak zařazen nácvik sociálních dovedností souvisejících s tématy.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu
Klasifikovaný zápočet: - aktivita na přednáškách a cvičeních, - samostudium, - seminární práce na aktuální problematiku s její prezentací a obhajobou.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
-
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
-
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3247-2.
-
RAUDENSKÁ, Jaroslava a Alena JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
-
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
SLEMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3311-1.
-
ŠULOVÁ, L., T. FAIT, P. WEISS a kol. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.
-
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.
|