Vyučující
|
-
Woleská Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Úvod do sociologie, její vznik, předmět, funkce, struktura a vztah k ostatním vědám; základní přístup sociologického poznání (sociologická paradigmata); významní představitelé vědy (Comte, Weber, Parsons, Petrusek a další) 2) Vztah jedince a společnosti - socializační proces; hodnotové orientace a jejich proměny v moderní společnosti 3) Normy, konformita a sociální kontrola; sociální role a instituce, statusy 4) Sociální interakce a komunikace; genderové aspekty společnosti; současná rodina; problematika sociálních skupin, sociální stratifikace a mobilita 5) Předmět sociální psychologie, socializace; rodina jako primární skupina, typy a vývoj rodiny 6) Diskuse, demonstrace, řešení problémových situací zaměřených do oblasti ošetřovatelství; problematika velkých a malých společenských skupin, jejich klasifikace a diferenciace) 7) Vliv sociálních skupin na změny v percepci; poznávání lidí; formování dojmů; sociální postoje, jejich utváření a změna postoje 8) Aspekty sociální struktury; sociální status a systém rolí; typologie statusů a rolí, stereotypy ve vnímání druhých, stereotypy zaměřené na skupiny - efekty sociální percepce a omyly ve vnímání. 9) Konflikt ve společnosti, typologie konfliktů, řešení konfliktních situací - role facilitátora a mediátora. 10) Komunikační procesy; zátěžové situace; metody sociologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními sociologickými přístupy, pojmy a teoriemi. Studující si osvojí terminologii, budou uvedeni do problematiky základního vztahu jedince a společnosti a budou jim objasněna hlavní témata, která v sociálním prostoru sehrávají svou roli. V další části předmětu se studenti seznámí se sociální psychologií, jako součástí vědního oboru psychologie, kdy se v rámci své teoreticko-praktické náplně zaměřuje na oblast sociální. Cílem předmětu je prohloubit poznatky studentů o chování a jednání člověka a objasňuje proces sociální interakce, které jsou důležité pro profesionální zvládnutí náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících, a také zároveň zachování duševní rovnováhy osoby poskytující péči a pomoc.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: - 80% účast na cvičeních, - splnění zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
BAUMAN, Zigmunt a Tim MAY. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-026-1.
-
DANICS, Štefan, Josef DUBSKÝ a Lukáš URBAN. Základy sociologie a politologie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2016. ISBN 978-80-7380-590-6.
-
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: UK, Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
-
DUNDELOVÁ, Jana. Úvod do sociální psychologie. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7932-8.
-
HAVLÍK, Radomír. Úvod do sociologie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-843-1.
-
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-102-2.
-
KŘÍŽOVÁ, Eva. SOS - sociologie pro pomáhající profese. Praha: Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-246-3650-4.
-
MYERS, David G. Sociální psychologie. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
-
PETROUSEK, M. Základy sociologie. Praha: AVS, 2009. ISBN 978-80-7367-238-6.
-
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
|