| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Vávrová Andrea, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Macháčková Vendula, Ing. MSc. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky: 1) Vědecký výzkum a jeho specifika v nelékařských oborech, etika výzkumné práce, kritické myšlení, koncept praxe založené na důkazech 2) Technika práce s odbornou literaturou, formulace výzkumného problému, fáze výzkumu, projekt výzkumu v nelékařských oborech, výzkumné metody, stanovení výzkumného vzorku 3) Techniky sběru dat: rozhovor, dotazník, anketa, pozorování, kasuistika, experiment, studium písemných textů 4) Zpracování kvantitativních dat 5) Zpracování kvalitativních dat 6) Diskuze, závěry, sestavení výzkumné zprávy, diseminace výsledků, zásady pro tvorbu vědeckých článků, přednášek a dalších sdělení  Cvičení: 1) Projekt výzkumu v nelékařských oborech, práce s relevantními zdroji  2) Stanovení výzkumných cílů, hypotéz a výzkumných otázek  3) Výzkumné metody, stanovení výzkumného vzorku, techniky sběru dat 4) Zpracování kvantitativních dat 5) Zpracování kvalitativních dat 6) Diskuze, závěry, sestavení výzkumné zprávy, diseminace výsledků 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Přednáška, Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a určitou úroveň schopnosti kreativity. Vede studenty ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, se zpracováním a vyhodnocováním výsledků.
                 
                Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Test
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních, - seminární práce na zadané téma s obhajobou,  - písemný test. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BÁRTLOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2.
                
 
            
                
                - 
                    HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4.
                
 
            
                
                - 
                    HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
                
 
            
                
                - 
                    HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
                
 
            
                
                - 
                    HLAVATÝ, Tibor. Základy klinického výskumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5713-1.
                
 
            
                
                - 
                    KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4.
                
 
            
                
                - 
                    SIKOROVÁ, L., BUŽGOVÁ, R. Ošetřovatelský výzkum a praxe založená na důkazech. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-694-9.
                
 
            
                
                - 
                    ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
                
 
            
                
                - 
                    VÉVODOVÁ, Šárka a Kateřina IVANOVÁ. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4770-4.
                
 
            
                
                - 
                    ZVÁROVÁ, Jana. Základy statistiky pro biomedicínské obory. Biomedicínská statistika I.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3416-6.
                
 
            
         
         
         
     |