Vyučující
|
-
Pažoutová Petra, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Úvod do předmětu. Etika jako filozofická disciplína. 2) Etika versus legislativa. Etické kodexy. 3) Etické aspekty onkologické péče s úzkou vazbou na radioterapii. 4) Etické aspekty závěru života. 5) Etické aspekty začátku života. 6) Etické aspekty transplantologie a intenzivní péče. Cvičení: 1) Kazuistiky a praktické ukázky ze zdravotnické etiky. 2) Etické kodexy, práva pacientů, povinná mlčenlivost ? příklady, praktická aplikace. 3) Onkologický pacient v péči radiologického pacienta, autonomie pacienta, sdílené rozhodnutí. 4) Diskuse nad etickými aspekty paliativní péče a eutanazie. 5) Diskuse nad problematikou začátku života (interrupce v kontextu světa, sterilizace, náhradní mateřství, etické aspekty in vitro fertilizace aj.) 6) Diskuse nad problematikou transplantologie (dárce s bijícím srdcem, alokace orgánů aj).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s hodnotovým systémem tvořící základ profesionálního chování radiologických asistentů. Studenti získají vědomosti a dovednosti v lékařské etice, terminologii v širších souvislostech a v návaznosti na historické kořeny při přijímání nových poznatků v medicíně a nelékařských zdravotnických oborech. Studenti budou umět definovat význam povinné mlčenlivosti i význam práv pacienta na sebeurčení. Studenti se naučí vysvětlit základní principy etického kodexu v ošetřovatelství a dalších nelékařských zdravotnických oborech a budou se umět orientovat v trendech vývoje etiky u nás a ve světě a budou umět vést diskuzi o etických problémech.
Studenti získají vědomosti a dovednosti v lékařské etice, terminologii v širších souvislostech a v návaznosti na historické kořeny při přijímání nových poznatků v medicíně a nelékařských zdravotnických oborech. Studenti budou umět definovat význam povinné mlčenlivosti i význam práv pacienta na sebeurčení. Studenti se naučí vysvětlit základní principy etického kodexu v ošetřovatelství a dalších nelékařských zdravotnických oborech a budou se umět orientovat v trendech vývoje etiky u nás i ve světě a budou umět vést diskuzi o etických problémech.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Test
Zápočet: - samostudium, - aktivita studenta při přednáškách a cvičeních, - 80% docházka na cvičeních, - vypracování eseje na libovolné medicínské etické téma, - závěrečný test.
|
Doporučená literatura
|
-
BUŽGOVÁ, Radka. Etika ve zdravotnictví. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-409-2.
-
HEŘMANOVÁ, Jana a kol. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9.
-
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Důstojnost v medicíně. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3411-3.
-
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5471-0.
-
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Spravedlnost v medicíně. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-2431-2.
-
ŠEBELOVÁ, Jana a Jaromír MATĚJEK. Etika urgentní medicíny z pohledu každodenní praxe. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3007-8.
-
ŠIMEK, Jiří. Lékařská etika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5.
|