Předmět: Základy edukační činnosti

« Zpět
Název předmětu Základy edukační činnosti
Kód předmětu FZS/ZEDO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Paukertová Zuzana, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Úvod - základní terminologie, typy edukace, edukace v ošetřovatelství 2. Role sestry v edukaci, kompetence sestry při edukaci, právní normy 3. Edukační proces - přehled 4. Sběr dat (neboli anamnéza) edukanta Stanovení edukační diagnózy 5. Plánování, edukační cíle, edukační plán, edukační smlouva 6. Realizace edukačního procesu, fáze realizace edukačního procesu 7. Hodnocení, edukační záznamy v praxi Cvičení 1. Osobní zkušenosti s edukací v praxi - formou diskuze 2. Učení, motivace 3. Zásady správné edukace, Ukázky edukačních metod 4. Porozumění edukačních materiálům - Mistrikův vzorec, nástroje k porozumění materiálů 5. Realizace - individuální vs. skupinová edukace, edukační prostředí a prostředky 6.Specifika edukace - děti, geriatričtí pacienti, u pacientů s handicapem, v onemocnění 7. Vypracování edukačního procesu s vybranou diagnózou a použít edukační záznam

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 48 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět rozšiřuje poznatky z didaktiky, procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukaci nejen pacientů, ale i ošetřovatelského personálu. Cílem je získat zkušenosti a základy dovedností pro realizaci zdravotní výchovy ve zdravotnických a dalších společenských institucích.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní prezentace samostatné práce studenta

80% účast cvičeních písemný test vypracování edukačního plánu pacienta s konkrétní diagnózou
Doporučená literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • MAGUROVÁ Dagmar a Ludmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Osveta Martin, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4.
  • MANDYSOVÁ, Petra. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
  • NEMCOVÁ, Jana. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta Martin, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9.
  • SVĚRÁKOVÁ Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-726-2845-2.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • ŠULISTOVÁ Radka a Marie TREŠLOVÁ. Pedagogická a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (14) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (14) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní