| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Príkazský Vladimír, MUDr. CSc.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky: 1) Úvod do oboru (historie a současnost, interdisciplinární postavení, problematika zdraví a jeho definice, zdravotní gramotnost jako součást systému zdravotnictví), World Health Organization, Evropská unie, preventivní projekty, strategie, zdravotní politiky WHO a EU (Program Zdraví 2020- východiska, cíle, struktura, problémy při realizaci) 2) Současné programy primární a sekundární prevence; národní program zdraví, zdravotní politika ČR; zdraví a jeho determinanty - životní a pracovní prostředí, životní styl, sociálně ekonomické faktory - rizikové a protektivní faktory) 3) Intervenční programy (plánování, strategie, formulace cílů a volba cílové skupiny, nástroje, meziresortní spolupráce a evaluace projektů, příklady dobré praxe) 4) Efektivní edukační a intervenční strategie zdravotní gramotnosti v prevenci nejčastěji se vyskytujících nemocí 1 (diabetes mellitus II. typu, ICHS, hypertenze) 5) Efektivní edukační a intervenční strategie zdravotní gramotnosti v prevenci nejčastěji se vyskytujících nemocí 2 (nádory, osteoporóza, úrazy, duševní zdraví, orální zdraví)  Cvičení: 1) Zdravotní gramotnost ve 21. století 2) Tvorba efektivní edukační a intervenční strategie zdravotní gramotnosti na vybraná onemocnění 1 3) Tvorba efektivní edukační a intervenční strategie zdravotní gramotnosti na vybraná onemocnění 2 4) Specifika edukace pacienta v jednotlivých věkových kategorií a sociálních skupin 5) Agrese, zneužívání, péče o osoby se specifickými potřebami a balneologie  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Přednáška, Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví. Poskytuje studentům ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování. Uvádí do problematiky agrese, zneužívání, péče o osoby se specifickými potřebami, balneologie. 
                 
                Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Test
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Klasifikovaný zápočet: - 80% účast na cvičeních,  - tvorba edukační a intervenční strategie a její obhajoba, - písemný test. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Základní dokumenty WHO. 
                
 
            
                
                - 
                    Zdraví pro všechny v 21. století, MZČR. 
                
 
            
                
                - 
                    Zdraví 2020: národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: MZ ČR ve spolupráci s SZÚ, 2014. ISBN 978-80-85047-47-9.
                
 
            
                
                - 
                    BÁRTLOVÁ, Sylva. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-2712-201-1.
                
 
            
                
                - 
                    FAIT, Tomáš, Michal VRABLÍK a Richard ČEŠKA. Preventivní medicína. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-237-7.
                
 
            
                
                - 
                    HAMPLOVÁ, Lidmila. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0568-7.
                
 
            
                
                - 
                    HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
                
 
            
                
                - 
                    KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
                
 
            
                
                - 
                    MÜLLEROVÁ, Dana a Anna AUJEZDSKÁ. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2.
                
 
            
                
                - 
                    ROSOLOVÁ, Hana. Preventivní kardiologie: v kostce. Praha: Axonite CZ, 2013. ISBN 978-80-904899-5-0.
                
 
            
         
         
         
     |