Předmět: Didaktika anglického jazyka 4

« Zpět
Název předmětu Didaktika anglického jazyka 4
Kód předmětu KAJ/DI4NM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Koutská Iva, PhDr. Ph.D.
  • Khodaverdi Neda, Mgr. Ph.D.
  • Peldová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Program Denní studium (2 hodina cvičení, počet týdnů určen harmonogramem státních závěrečných zkoušek) Pořadí témat bude určeno vyučujícím. 1. Specifika výuky angličtiny pro mladší školní věk 2. ICT ve výuce 3. Současné přístupy k výuce anglického jazyka. 4. Angličtina pro specifické účely. 5. Výuka žáků se specifickými výukovými potřebami 6. Vybrané problémy při výuce a vzdělávání. 7. Hry ve výuce angličtiny Kombinované studium: Podle počtu výukových bloků budou témata rozdělena na cca tři - čtyři celky. Obsahově bude pokryto to stejné, co u denního studia. 1. Současné přístupy k výuce anglického jazyka. Vybrané problémy při výuce a vzdělávání. 2. Specifika výuky angličtiny pro mladší školní věk. Hry ve výuce angličtiny. 3. ICT ve výuce. Angličtina pro specifické účely. 4. Výuka žáků se specifickými výukovými potřebami. Compulsory literature: Gower, Roger, et al. 2005. Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan. Harmer, Jeremy. 2015. The practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education Limited. Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching. London: Macmillan. Ur, Penny. 2012. A Course in Language Teaching. Cambridge, New York: Cambridge University Press. Recommended literature: Cameron, Lynne. 2001. Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press. Cameron, Lynne, and Penny McKay. 2017. Bringing Creative Teaching Into the Young Learner Classroom. Oxford: Oxford University Press. Clandfield, Lindsay, and Luke Prodromou. 2007. Dealing with Difficulties: Solutions, Strategies, and Suggestions for Successful Teaching. Delta Publishing. Daloiso, Michele. 2017. Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom. Oxford: Oxford University Press. Delaney, Marie. 2016. Special Educational Needs. Oxford: Oxford University Press. Dudley-Evans, Tony, and Maggie-Jo St.John. 1999. Developments in English for Specific Purposes: A Multi-Disciplinary Approach. Cambridge: Cambridge University Press. Ellis, Gail, and Nayr Ibrahim. 2015. Teaching Children How to Learn. Delta Publishing. Keddie, Jamie. 2014. Bringing Online Video Into the Classroom. Oxford: Oxford University Press. Lewis, Gordon. 2009. Bringing Technology Into the Classroom: A practical, non-technical guide to technology and how to use it in the classroom. Oxford: Oxford University Press. Painter,Lesley, and Alan Maley. 2004. Homework. Oxford: Oxford University Press. Paltridge, Brian. 2014. The Handbook of English for Specific Purposes. New York: John Wiley & Sons Inc. Pinter, Annamaria. 2017. Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press. Randall, Mick, and Barbara Thornton. 2005. Advising and Supporting Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. Wilden, Shaun. 2017. Mobile Learning. Oxford: Oxford University Press. Další (není v knihovně TUL): Brindley, Susan. Teaching English. (2020). Velká Británie: Taylor & Francis. Chapman, D. (2011). Teaching English as a Second Language: A Guide for Teaching Children (Tesl Or Tefl). Spojené státy americké: Trafford Publishing. Morris, Sophie. English Language: Teaching and Learning Techniques. (2019). Spojené státy americké: Clanrye International. Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching. Velká Británie: McGraw-Hill Education.; Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching Teacher's Text Book. Velká Británie: McGraw-Hill.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Demonstrace dovedností studentů, Seminář, E-learning, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) - 23 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je dále rozvinout témata z kurzů DI1NM, DI2NM a DI3NM. Kurz je zaměřen na specifika výuky žáků mladšího školního věku a žáků se specifickými poruchami učení. Pozornost je dále věnována využití ICT technologií ve výuce, využití her, současným trendům ve výuce anglického jazyka a vybraným problémům. Dále také výuce angličtiny pro specifické účely.
Postupná didaktická příprava v předmětech DI1NM až DI4NM vede ke způsobilosti vyučovat anglický jazyk na druhém stupni ZŠ či na školách středních.
Předpoklady
Znalosti a dovednosti z předmětů DI1NM, DI2NM a DI3NM.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Systematické pozorování studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta

Prezenční studium: - účast na hodině (povolena maximálně jedna absence. Nutné informovat vyučujícího o plánované absenci předem.) - aktivní účast na hodině (včetně úkolů zadávaných extra). - průběžný projekt: přečíst si vědecký odborný článek umístěný na Moodle týkající se tématů kurzu, a to jednou za dva týdny + napsat shrnutí tohoto článku. Obsah přečteného bude diskutován v rámci semináře (s možností zadání jako extra práce) - průběžný projekt: mikrovýstup + zpětná vazba na mikrovýstup jiného studenta/jiné studentky - zápočtový test (v průběhu kurzu a na konci kurzu) Pro studenty kombinovaného studia platí stejná pravidla jako pro denní studenty, ať už v kontaktním, nebo online módu výuky. POZOR! Ústní prezentace bude nahrána studentem přímo ve výuce (v hodině aj vedené studentem), pokud nelze - nutná konzultace s vyučujícím předmětu, rozbor videa bude proveden s prezentujícím přímo na hodině a po hodině s komentářem vyučujícího i spolužáků, s videem nebude bez souhlasu studenta nijak dále nakládáno a nahrávka bude po rozboru smazána (pakliže nebude se studentem dohodnuto jinak).
Doporučená literatura
  • Cameron, Lynne, and Penny McKay. Bringing Creative Teaching Into the Young Learner Classroom. Oxford: Oxford University Press. 2017.
  • Cameron, Lynne. Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press., 2001.
  • Clandfield, Lindsay, and Luke Prodromou. Dealing with Difficulties: Solutions, Strategies, and Suggestions for Successful Teaching. Delta Publishing, 2007.
  • Daloiso, Michele. Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom. Oxford: Oxford University Press, 2017.
  • Delaney, Marie. Special Educational Needs. Oxford: Oxford University Press, 2016.
  • Dudley-Evans, Tony, and Maggie-Jo St.John. Developments in English for Specific Purposes: A Multi-Disciplinary Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
  • Ellis, Gail, and Nayr Ibrahim. Teaching Children How to Learn. Delta Publishing., 2015.
  • Gower, Roger, et al. Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan, 2005.
  • Harmer, J. The Practice of English Language Teaching. Harlow, 2015.
  • Keddie, Jamie. Bringing Online Video Into the Classroom.. Oxford: Oxford University Press, 2014.
  • Lewis, Gordon. Bringing Technology Into the Classroom: A practical, non-technical guide to technology and how to use it in the classroom. Oxford: Oxford University Press., 2009.
  • NORTON, Julie a BUCHANAN, Heather (ed.). The Routledge handbook of materials development for language teaching.. Routledge handbooks in applied linguistics. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-8153-8257-7.
  • Painter,Lesley, and Alan Maley. Homework. Oxford: Oxford University Press, 2004.
  • Paltridge, Brian. The Handbook of English for Specific Purposes. New York: John Wiley & Sons Inc., 2014.
  • Pinter, Annamaria. Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press, 2017.
  • Randall, Mick, and Barbara Thornton. Advising and Supporting Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • SCALA, Carmela B. (ed.). How to actively engage our students in the language classes. Series in education. Wilmington: Vernon Press, 2023.
  • Scrivener, J. Learning Teaching. London, 2011.
  • Ur, Penny. A Course in Language Teaching.. Cambridge, New York: CUP, 2012.
  • Wilden, Shaun. Mobile Learning. Oxford: Oxford University Press, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr