Vyučující
|
-
Marková Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Vernyik Zénó, Mgr. Ph.D.
-
Klapcsik Sándor, Ph.D.
-
Palatinus Dávid Levente, Ph.D.
-
Světlíková Anna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Students will be introduced to topics and areas such as the relationship of popular and high culture, a historical overview of specific theories of literature and culture (from formalist theories, to structuralism, the basics of narratology, psychoanalysis, postcolonial theories, feminist theories and gender studies, intertextuality and adaptation, theories of the Postmodern including deconstruction, Anthropocene studies, and the impacts of visual and digital media). The sessions will be based on presentations and discussions. Specific topics and reading lists will be distirbuted at the beginning of the semester.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář, E-learning, Samostudium studentů
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto kurzu je poskytnout studentům nezbytné teoretické zázemí pro analýzu literárních textů a kulturních artefaktů. Během semestru se studenti seznámí se základními aspekty literárních děl a naučí se obecně identifikovat umělecká díla. Studenti budou zároveň uvedeni do studia žánrů a do nejdůležitějších kritických a teoretických směrů 20. století a počátku 21. století. Na konci kurzu budou studenti schopni identifikovat problémy moci a identity (např. sexuální a etické), a také si uvědomí sociální kvalitu hodnot a skupin. Kurz je rovněž připraví pro další studium v oblasti literární a kulturní analýzy a pomůže jim uvědomit si zakořeněnost stereotypů myšlení a předsudků. Tímto způsobem kurz studenty upozorňuje na rizika zaujatosti a snaží se je vést k otevřenosti, která je nutná k tomu, aby se z nich stali vnímavější učitelé, přístupni názorům jiných.
Teoretické zázemí a praktické dovednosti pro analýzu literárních textů a kulturních artefaktů.
|
Předpoklady
|
Znalost AJ na úrovni B2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta, Test
1 Mandatory presence: 1 absence is allowed 2 Active participation in the meetings. The most successful seminar exercise can be submitted on Teams to be evaluated according to the initially given evaluation sheet. 3 Miniquizzes to cover the assigned readings and films. A 70% average on the total of these quizzes must be achieved for the successful completion of the course. 4 Written exam (first attempt) or oral exam (second and third attempts) covering the full seminar material (readings, PPTs + handouts).
|
Doporučená literatura
|
-
Baudrillard, Jean. Simulacra and Simulation. 2003.
-
Bauman, Zygmunt. Globalization: The Human Consequences. New York: Columbia University Press, 1998.
-
De Man, Paul. Blindness and Insight: Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. London: Routledge, 2013.
-
Derrida, Jacques and Gayatri Chakravorty Spivak. Of Grammatology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2016.
-
Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction. Malden, MA: Blackwell, 2015.
-
Fludernik, Monika. An Introduction to Narratology. London: Routledge, 2009.
-
Giles, Judy and Tim Middleton. Studying Culture. A Practical Introduction. Oxford: Blackwell, 2010.
-
Hall, Stuart, and Paul Du Gay. Questions of Cultural Identity. London: SAGE Publications, 2012.
-
Hawkes, Terence. Structuralism and Semiotics. New York: Routledge, 2005.
-
Jameson, Fredric. Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press, 1991.
-
Klages, M. Literary Theory. A Guide for the Perplexed. London: Continuum, 2006.
-
McHale, Brian. Constructing Postmodernism. London: Routledge, 2006.
-
Montgomery, Martin, et al. Ways of Reading: Advanced Reading Skills for Students of English Literature.. London: Routledge, 2013.
-
Silverman, Kaja. The Subject of Semiotics. New York: Oxford University Press, 1994.
|