Vyučující
|
-
Haupt Jaromír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prezenční studium Revision: Linguistic disciplines and categories. Analytic activities. Text, context, communication. Beyond syntax: coherence, schemata, scripts. Classifying coherence relations. Linguistic manifestations of coherence. Cohesion, types and cohesive chains. Problem-solution patterns and their linguistic signals. Gap-In-Knowledge and other patterns across various texts. Content/signalling nouns. Text types: a bottom-up language-based approach to classification Written vs. spoken discourse. The concept of genre and generic structure: Moves and their linguistic features. The genre of hard news. Ambiguity in headlines. Pragmatics: Theory of implicature. Speech acts - locutionary meaning, illocutionary force, perlocutionary effect. Part time programme 4 sessions
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Samostudium studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s textovými a kontextovými pohledy na jazyk a pomoci jim nahlédnou, jakým způsobem jazyk jako systém umožňuje výstavbu textu a naplnění jeho účelu. Souvisejícím cílem je opakování a konsolidace znalostí jazyka jako systému, zejména morfologie a syntaxe. Zvláštní pozornost je věnována často se vyskytujícím textovým vzorcům a vazeb uvnitř textu. Studenti jsou vedeni k tomu, aby poznatky z kurzu aplikovali ve vlastní učitelské praxi, zejména ve výuce jazykových dovedností čtení a psaní.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Písemná práce
Předmět je ukončen závěrečným testem ve zkouškovém období. Podmínky k získání zápočtu: - aktivní účast na výuce a konzultacích (povolena jedna absence ze tří seminářů) - vyhotovení samostatné práce - úspěšné splnění testu zaměřeného zaměřeného na rozbor i teorii, hodnocen je i jazykový projev
|
Doporučená literatura
|
-
Alexander, L.G. Longman Advanced Grammar.. Longman, 1993.
-
Biber, D. et al. Discourse on the move: using corpus analysis to describe discourse structure. Amsterdam: John Benjamins, 2007.
-
Biber, Douglas. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman, 1999.
-
Cater, R. et al. Working with Texts. Routledge, 1998.
-
Flowerdew, J. and R. W. Forest. Signalling Nouns in English: A Corpus-Based Discourse Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
-
Halliday, M.A.K. and R. Hasan. Cohesion in English.. Pearson Education Ltd., 1976.
-
Hoey, M. Textual interaction: an introduction to written discourse analysis. 1st pub.. London: Routledge., 2001.
-
Quirk, R. and S. Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 2010.
-
Yule, G. Pragmatics.. Oxford, 2002.
|