Předmět: Lingvistika III: Syntax 1

« Zpět
Název předmětu Lingvistika III: Syntax 1
Kód předmětu KAJ/LI3BE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Haupt Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Tymbay Alexey, Mgr. CSc.
  • Madsen Richard, M.A., Ph.D.
  • Peldová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Bator Magdalena, Dr. phil. habil. Mgr.
Obsah předmětu
Lecture 1: Simple sentences, clause constituents, clause patterns, verb types Lecture 2: Phrases, phrase constituents and their structures Lecture 3: Constituent order, subject-verb agreement, coordination Lecture 4: Independent clauses, speech acts, dependent clauses, subordination Lecture 5: Nominal clauses, consecutio temporum, the subjunctive Lecture 6: Adverbial constituents, juncts, adverbial clauses Credit test The seminars consist of exercises related to the respective lecture topics. Full-time and part-time students follow the same program with the part-timers simply having fewer classes.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář, E-learning, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 9 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 61 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na větu jednoduchou, souřadné a podřadné souvětí. Pozornost je věnována hlavně větným členům a druhům finitních vedlejších vět. Syntaktické struktury jsou studovány od pravidla k praktické aplikaci a naopak. Tam, kde je to relevantní, je uplatněn kontrastivní přístup, jednotlivé jevy jsou studovány na pozadí češtiny.
Studenti ovládají větu jednoduchou, souřadné/podřadné souvětí, větné členy a různé druhy finitních vět.
Předpoklady
Úroveň B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Systematické pozorování studenta, Test

Kurz končí zápočtem kde jsou následující položky 50% - testy: dva testy během semestru, (jeden během 4. semináře, druhý během poslední přednášky (!)). Studenti budou předem upozorněni. 20% - písemné domácí úkoly, odevzdejte minimálně čtyři z šeti úkolů, 20% - vytvoření nahrávy, 10% - docházka, možnost absence 2x, budete-li chybět víckrát plných 10 procent nebude uděleno. K získání zápočtu potřebujete 70% procent bodů. V případě získání nižšího počtu bodů než 70% , studenti si mohou opět napsat test, ale jen za předpokladu, že průměrný počet bodů z obou testů dosáhne 50 procent.
Doporučená literatura
  • Aarts, Bas. Oxford Modern English Grammar. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • Alexander, L. G. Longman English Grammar Practice. Longman 1988. Alexander, L. G. Longman English Grammar. Longman 1988. Berk, L. M. English Syntax. OUP 1999. Biber, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman 1999. Dušková, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia/Praha 1988. Gethin, H. Grammar in Context. Longman 1991. Chalker, S. A Student´s English Grammar Workbook. Longman 1993. Quirk, R. and S.Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman 1993. . London: Longman., 1988.
  • Alexander, L. G. Longman English Grammar. Longman, 1988.
  • Biber, Douglas. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman, 1999.
  • Broughton, Geoffrey. Penguin Advanced English Grammar A-Z. Harmondsworth: Penguin, 1990.
  • Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • Dušková, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia/Praha, 2012.
  • Dušková, Libuše. Syntax současné angličtiny. Praha: Karolinum, 2016.
  • Eastwood, J. Oxford Guide to English Grammar. Oxford University Press, 2002.
  • Gethin, H. Grammar in Context. Longman, 1996.
  • Greenbaum, Sidney, and Gerald Nelson. An Introduction to English Grammar. London: Routledge, 2013.
  • Huddleston, R. et al. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press, 2002.
  • Huddleston, Rodney. et al. A Student´s Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge Univerzity Press, 2005.
  • Chalker, Sylvia. A Student´s English Grammar Workbook. London: Longman, 2004.
  • Leech, Geoffrey. A Communicative Grammar of English. Longman, 2013.
  • Leech, Geoffrey. An A-Z of English Grammar Usage. London: Edward Arnold, 2001.
  • Quirk, R. and S. Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 2010.
  • Quirk, Randolph. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 2000.
  • Swan, Michael. Practical English Usage. Oxford University Press, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr