Předmět: Textová analýza lingvistická

« Zpět
Název předmětu Textová analýza lingvistická
Kód předmětu KAJ/PTEXM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Haupt Jaromír, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prezenční studium Revision: Linguistic disciplines and categories. Analytic activities. Text, context, communication. Beyond syntax: coherence, schemata, scripts. Classifying coherence relations. Linguistic manifestations of coherence. Cohesion, types and cohesive chains. Problem-solution patterns and their linguistic signals. Gap-In-Knowledge and other patterns across various texts. Content/signalling nouns. Text types: a bottom-up language-based approach to classification Written vs. spoken discourse. The concept of genre and generic structure: Moves and their linguistic features. The genre of hard news. Ambiguity in headlines. Pragmatics: Theory of implicature. Speech acts - locutionary meaning, illocutionary force, perlocutionary effect. Part time programme 4 sessions

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 32 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s textovými a kontextovými pohledy na jazyk a pomoci jim nahlédnou, jakým způsobem jazyk jako systém umožňuje výstavbu textu a naplnění jeho účelu. Souvisejícím cílem je opakování a konsolidace znalostí jazyka jako systému, zejména morfologie a syntaxe. Zvláštní pozornost je věnována často se vyskytujícím textovým vzorcům a vazeb uvnitř textu. Studenti jsou vedeni k tomu, aby poznatky z kurzu aplikovali ve vlastní učitelské praxi, zejména ve výuce jazykových dovedností čtení a psaní.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Písemná práce

Předmět je ukončen závěrečným testem ve zkouškovém období. Podmínky ke splnění zkoušky: - aktivní účast na výuce a konzultacích (povoleny dvě absence) - vyhotovení samostatné práce - úspěšné splnění testu zaměřeného primárně zaměřeného na rozbor, hodnocen je i jazykový projev
Doporučená literatura
  • Alexander, L.G. Longman Advanced Grammar.. Longman, 1993.
  • Biber, D. et al. Discourse on the move: using corpus analysis to describe discourse structure. Amsterdam: John Benjamins, 2007.
  • Biber, Douglas. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman, 1999.
  • Cater, R. et al. Working with Texts. Routledge, 1998.
  • Flowerdew, J. and R. W. Forest. Signalling Nouns in English: A Corpus-Based Discourse Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
  • Halliday, M.A.K. and R. Hasan. Cohesion in English.. Pearson Education Ltd., 1976.
  • Hoey, M. Textual interaction: an introduction to written discourse analysis. 1st pub.. London: Routledge., 2001.
  • Quirk, R. and S. Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 2010.
  • Yule, G. Pragmatics.. Oxford, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr