Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Vztah společnosti a přírody/vliv činnosti člověka na životní prostředí/vliv krajiny na člověka Historie/zahradní slohy, objekty, osobnosti Krajina/přírodní podmínky a jejich vliv/geobotanika/krajinná zeleň/voda v krajině Dendrologie/stavba stromu/kořenový systém dřevin/listnaté dřeviny/jehličnaté dřeviny/trávníky, náhrada trávníků, okrasná zeleň/stromořadí/živé ploty/pnoucí dřeviny/interiérová zeleň Projektování/dendrologický průzkum/sadovnická hodnota/rekonstrukce parků/zeleň versus inž. sítě/ sadovnická skladba a kompozice/typy zeleně Legislativa/ochrana zeleně při staveb. činnostech/venkovní úpravy pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace/ochrana životního prostředí a krajiny Okruhy tematické/veřejné prostory/zelené fasády/střešní zahrady/vyhrazená zeleň/hřiště/komunikace/drobné stavby Nedílnou součástí přednášek jsou příklady v exteriéru plus exkurze (např. ZOO, botanická zahrada, zámecký park Sychrov apod.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Skupinová konzultace, Individuální konzultace
- Projekt individuální
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednášky, cvičení a exkurze seznamují s problematikou tvorby a ochrany krajiny, historickým vývojem krajinných a zahradních úprav, exteriérovou a interiérovou zelení; ve zkratce s kompozičními a technickými zásadami komplexního řešení venkovních úprav (zeleň, komunikace, vybavenost, inženýrské sítě apod.) s důrazem na ochranu životního prostředí, trvale udržitelný rozvoj, ekologické vnímání a týmovou práci. Obecné: Vztah společnost a přírody v historickém kontextu - vliv činnost člověka na životní prostředí - ovlivnění člověka krajinou a přírodními podmínkami - význam zeleně a živých organismů - zeleň a společnost - voda a společnost. Historie: Zahradní slohy, objekty, osobnost (po současnost) - rekonstrukce parků a zahrad - památková péče. Navrhování: Sadovnická skladba, kompozice, účel, funkce, působení - fenomén času a místa.
schopnost zacházení s krajinou a s přírodou pro vytvoření architektonického díla
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Součástí zápočtu je soubor kresebných reálií a projekt venkovních úprav v rámci ateliérového úkolu.
|
Doporučená literatura
|
-
Brookes, J. Největší kniha o zahradě. Praha Cesty, 2015.
-
Brookes, J. Room Outside. A plan the garden. London, 1979.
-
CÍLEK, V. Krajiny vnitřní a vnější. 2002.
-
Hâhnsen, H. Zahrada síly. Souznění přírody a člověka. Brno, 2016.
-
Otruba, I. Zahradní architektura pro střední a vysoké školy.
-
Otruba, I.:. Zahradní architektura, tvorba zahrad a parků. Šlapanice, 2002.
-
Pšenička, F. a M. Jebavý. Ploty a živé ploty. Praha, 2011.
-
Větvička, V. Stromy a keře.
-
Vydavatelství ERA. Zdravá zahrada - Trávníky - Chatky a další zahradní stavby oplocení - Upravujeme okolí domu - Zahradní posezení - Malá vodní díla ve vaší zahradě - Domy chráněné území - Bezbariérové stavby. ERA.
-
Vydavatelství GRADA. edice Česká zahrada - edice Překrásná zahrada. GRADA.
-
Vydavatelství REBO. Encyklopedie stromů a keřů - Encyklopedie pokojových rostlin - Encyklopedie zahradních rostlin - Encyklopedie přenosných rostlin. REBO.
|