Předmět: Základy ekologie a environmentální výchovy

« Zpět
Název předmětu Základy ekologie a environmentální výchovy
Kód předmětu KBE/CEKO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zágoršek Kamil, doc. RNDr. Ph.D.
  • Štrojsová Martina, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Studium metodou řešení problémů
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti si osvojí obecné zákonitosti ekologie, která je zde pojímána v klasickém pojetí jako biologická disciplína zabývající se vztahem organismů a prostředí. Studenti pochopí obecné ekologické principy pomocí praktických příkladů z teoretické a aplikované ekologie. Studenti si rovněž utříbí pojmy z environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) jako komplexní, legislativně zakotvené součásti vzdělávacího procesu na základních školách.
Studenti porozumí základním ekologickým principům, vztahům mezi organismy a prostředím a osvojí si metody environmentálního vzdělávání.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná práce, Test

V rámci předmětu se studenti seznámí s legislativními a kurikulárními dokumenty a specifikami školského systému, veřejné správy, samosprávy i ekocenter. V praktické části předmětu studenti pochopí na konkrétních případech principy a metody vhodných pro environmentální výchovu. Shlédnou a analyzují krátkodobé a dlouhodobé výukové programy (například Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Pochybné suvenýry, Zvířata v ohrožení, Zelený ostrov, Velikonoční ostrov, 7 barev duhy, Les ve škole, Studánky víly Rozárky, Hurvínkovy cesty do přírody, Čtyři království apod.). Dále pochopí na příkladech Ekoškol důležitost šetrného provozu, princip Fair-trade, důležitost ekologické stopy a dalších činností šetrných k životnímu prostředí. Studenti si nastudují informace o specifikaci různých věkových skupin při zadání tvorby učebního celku a na příkladech z praxe si osvojí pestré metody, jak EVVO provádět na ZŠ a SŠ. Z literatury získají poznatky o tom, jak mohou školy a pedagogové využívat služby v oblasti EVVO poskytované různými organizacemi (například odborné instituce typu zoo, ekocentra). Seminární práce. Písemný zápočtový test.
Doporučená literatura
  • Anděl, P. Ekotoxikologie, bioindikace a biomonitoring. Liberec: Evernia, 2011. ISBN 978-80-903787-0-7.
  • Anděl, P. Ochrana životního prostředí. TU, Liberec, 2005.
  • BEGON, M., HARPER, J., TOWNSEND, D. Ekologie - jedinci, populace, společenstva. Olomouc: Vydavatelství UP, 1997. ISBN 80-7067-695-7.
  • Braniš, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Informatorium, Praha, 1997. ISBN 80-7333-024-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr