Předmět: Didaktika přírodopisu na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika přírodopisu na ZŠ
Kód předmětu KBE/KDPZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pražáková Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod a instruktáž ke kurzu, závažnost výuky: Systém didaktik, didaktika přírodopisu, problémy v přírodovědném vzdělávání, duální cíle přírodovědného vzdělávání Osobnost učitele a komunikace: etický kodex učitele, typologie učitele, trénink základních komunikačních dovedností Uspořádání a možnosti plánování: RVP ZV, ŠVP, rámcový učební plán, tematizace výuky, systematické a projektové pojetí výuky, organizační formy výuky Učební cíle: kognitivní, afektivní a psychomotorické, aktivizující slovesa Organizační formy výuky: vyučovací hodina, laboratorní cvičení, projektová výuka, exkurze a jiné Transmisivní metody výuky: využití a rizika, příklady Aktivizující metody výuky: využití a rizika, příklady Sledování pokroku a hodnocení: formativní, slovní, sumativní a jiné hodnocení Neformální aktivity ve výuce přírodopisu: formální, neformální a informální učení, výběr neformálních aktivit, blízké organizace neformálního vzdělávání Ukázka aktivity do výuky přírodopisu I. Ukázka aktivity do výuky přírodopisu II. Ukázka aktivity do výuky přírodopisu III. Ukázka učební pomůcky do výuky přírodopisu I. Ukázka učební pomůcky do výuky přírodopisu II.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 60 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání kompetencí potřebných pro výuku přírodopisu na ZŠ. Cvičení jsou zaměřena na analýzu modelových situací z výuky přírodopisu metodou 3A a jejich prezentaci.
Připravit vyučovací hodinu, exkurzi a laboratorní cvičení. Vytvářet vyučovací materiály a pomůcky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností, Test

Výstupem předmětu je navržená, precizovaná a předvedená aktivita do výuky přírodopisu včetně učební pomůcky. Studenti výstup upravují v průběhu lekcí a mohou jej použít při přípravě portfolia. Je požadováno samostatné zpracování. Tří znalostní ?mastery" testy. Pro kombinované studium je povinnou součástí pět průběžných kontrolních úloh a účast na prezenční výuce. Pro prezenční studium je povinná aktivní účast na lekcích s prezentacemi aktivit.
Doporučená literatura
  • ALTMANN, A., HORNÍK, F. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie II.. Vyd. 1. Praha: SPN. 135 s., 1986.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK, Praha., 2022. ISBN 9788076032897.
  • Kol. RVP ZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2023.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • ŠVECOVÁ, M., ČÍŽKOVÁ V., RŮŽKOVÁ I., STOKLASA J. Cvičení z didaktiky biologie I.. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 89 s., 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr