Vyučující
|
-
Pražáková Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod a instruktáž ke kurzu, závažnost výuky: Systém didaktik, didaktika přírodopisu, problémy v přírodovědném vzdělávání, duální cíle přírodovědného vzdělávání Osobnost učitele a komunikace: etický kodex učitele, typologie učitele, trénink základních komunikačních dovedností Uspořádání a možnosti plánování: RVP ZV, ŠVP, rámcový učební plán, tematizace výuky, systematické a projektové pojetí výuky, organizační formy výuky Učební cíle: kognitivní, afektivní a psychomotorické, aktivizující slovesa Organizační formy výuky: vyučovací hodina, laboratorní cvičení, projektová výuka, exkurze a jiné Transmisivní metody výuky: využití a rizika, příklady Aktivizující metody výuky: využití a rizika, příklady Sledování pokroku a hodnocení: formativní, slovní, sumativní a jiné hodnocení Neformální aktivity ve výuce přírodopisu: formální, neformální a informální učení, výběr neformálních aktivit, blízké organizace neformálního vzdělávání Ukázka aktivity do výuky přírodopisu I. Ukázka aktivity do výuky přírodopisu II. Ukázka aktivity do výuky přírodopisu III. Ukázka učební pomůcky do výuky přírodopisu I. Ukázka učební pomůcky do výuky přírodopisu II.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získání kompetencí potřebných pro výuku přírodopisu na ZŠ. Cvičení jsou zaměřena na analýzu modelových situací z výuky přírodopisu metodou 3A a jejich prezentaci.
Připravit vyučovací hodinu, exkurzi a laboratorní cvičení. Vytvářet vyučovací materiály a pomůcky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Test
Výstupem předmětu je navržená, precizovaná a předvedená aktivita do výuky přírodopisu včetně učební pomůcky. Studenti výstup upravují v průběhu lekcí a mohou jej použít při přípravě portfolia. Je požadováno samostatné zpracování. Tří znalostní "mastery" testy. Pro kombinované studium je povinnou součástí pět průběžných kontrolních úloh a účast na prezenční výuce. Pro prezenční studium je povinná aktivní účast na lekcích s prezentacemi aktivit.
|
Doporučená literatura
|
-
ALTMANN, A., HORNÍK, F. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie II.. Vyd. 1. Praha: SPN. 135 s., 1986.
-
JANČAŘÍKOVÁ, K. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK, Praha., 2022. ISBN 9788076032897.
-
Kol. RVP ZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2023.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
ŠVECOVÁ, M., ČÍŽKOVÁ V., RŮŽKOVÁ I., STOKLASA J. Cvičení z didaktiky biologie I.. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 89 s., 2000.
|