Předmět: Didaktika českého jazyka a literatury 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka a literatury 2
Kód předmětu KCL/DCL2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Smola Lukáš, Mgr. Bc.
  • Kotenová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky budou věnovány zejména těmto tematickým okruhům: " Smysl a cíl literárního vzdělávání, vývoj, současné koncepce, kutikulární materiály. " Umělecká literatura a její recepce ve školním prostředí. " Metodické přístupy k literární výchově. " Žáci a literatura na SŠ/ZŠ. Čtenářské strategie a jejich rozvoj. Čtenářské stereotypy. " Úloha učitele literatury. Možnosti využití průřezových témat a mezipředmětových vztahů v literární výchově. " Podstata, metody a úskalí literární interpretace (poezie, próza, drama). Kritéria pro výběr vhodné ukázky. " Čítanky a učebnice literatury pro SŠ/ZŠ z hlediska literární vědy, rámcových vzdělávacích programů a didaktického zpracování. " Příprava na vyučovací hodinu. " Čtenářská gramotnost a možnosti jejího rozvoje na SŠ/ZŠ. " Hodnocení a klasifikace předmětu literární výchova. " Maturitní zkouška z literatury - její struktura, organizace a smysl. Podrobná charakteristika jejich jednotlivých částí. Aktuální diskuse o podobě maturitní zkoušky. Témata seminářů navazují přednášky. Jejich cílem bude praktická aplikace teoretických poznatků v praxi. Povinná literatura: Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka. Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0. Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80-87000-74-8. HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999. 179 s. ISBN 8086022579. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0. KOŠŤÁLOVÁ, Hana et al. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, l995. ISBN 80-7043-170-9. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X. NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. 165 s. ISBN 8072901605. VALA, Jan. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4. VALA, Jan. Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8. VALA, Jan. Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8. RVP GV, dostupné na http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia RVP ZV, dostupné na http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani RVP SOV, dostupné na http://www.nuv.cz/t/rvp-os Doporučená literatura: BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2. FIŠER, Zbyněk et al. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7. GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8. HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5. ISER, Wolfgang. Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 39-61. ISBN 80-86055-92-2. SILBERMAN, Mel. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-7178-124-X. SLAVÍK, J., V. CHRZ, V. a S. ŠTECH et al. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. ŠEĎOVÁ, K., R. ŠVAŘÍČEK, R. a Z. ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7. ZELEŇÁKOVÁ, Hana. Praktická estetika 6. O interpretácii literárního diela. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2013. ISBN 978-80-558-0557-3.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky literární výchovy jako složky předmětu český jazyk a literatura na školách základních a středních po stránce a) teoretické, b) obsahově-metodické a c) organizačně-technické, a to s oporou o platné programové materiály, zvl. RVP G/SOŠ, RVP ZŠ. Ve výuce bude důraz kladen na komunikační pojetí předmětu, na schopnost studentů vybírat texty adekvátní cílové skupině. Součástí předmětu bude představení metod a výukových strategií, které mohou podporovat čtenářství žáků/studentů a jejich schopnost přemýšlet nad beletristickým i nebeletristickým textem. Dílčím cílem bude seznámit studenty s učebními materiály (učebnice, čítankové antologie, metodické příručky) pro SŠ/ZŠ. Prostřednictvím mikrovýstupů studenti prokážou schopnost samostatně didakticky zpracovat dané učivo pro konkrétní ročník.
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky literární výchovy jako složky předmětu český jazyk a literatura na školách základních a středních po stránce a) teoretické, b) obsahově-metodické a c) organizačně-technické, a to s oporou o platné programové materiály, zvl. RVP G/SOŠ, RVP ZŠ. Ve výuce bude důraz kladen na komunikační pojetí předmětu, na schopnost studentů vybírat texty adekvátní cílové skupině. Součástí předmětu bude představení metod a výukových strategií, které mohou podporovat čtenářství žáků/studentů a jejich schopnost přemýšlet nad beletristickým i nebeletristickým textem. Dílčím cílem bude seznámit studenty s učebními materiály (učebnice, čítankové antologie, metodické příručky) pro SŠ/ZŠ. Prostřednictvím mikrovýstupů studenti prokážou schopnost samostatně didakticky zpracovat dané učivo pro konkrétní ročník.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na seminářích, prezentace, mikrovýstupy, plnění zadaných úkolů, seminární práce. Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • VIZ CÍLE. VIZ CÍLE.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr