Předmět: Komplexní analýza textu

« Zpět
Název předmětu Komplexní analýza textu
Kód předmětu KCL/KAT
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Veselý Vojtěch, PhDr. Ph.D.
  • Janovec Ladislav, PhDr. Ph.D.
  • Lábus Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře se proto zaměřují na komplexní jazykovou, stylovou a komunikační analýzu autentických textů publicistických, odborných, administrativních i uměleckých, a to s důrazem na identifikaci neutrálních i příznakových jazykových prostředků zvukové, pravopisné, lexikální, gramatické a stylové povahy. Povinná literatura: ADAM, Robert et al. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3750-1. ČECHOVÁ, Marie et al. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9. ČECHOVÁ, Marie et al. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996. ISBN 978-80-85937-27-1. ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4. HIRSCHOVÁ, Milada et al. Komplexní jazykové rozbory. Vyd. 1. Praha: Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-222-4. (http://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2021/02/22/komplexni-jazykove-rozbory/) Internetová jazyková příručka [online]. Praha: Ústav pro jazyk český. Dostupné z: http://prirucka.ujc.cas.cz/. KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Jana PLESKALOVÁ, eds. CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012-2018. Dostupné z: https://www.czechency.org/index.html. KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Zdenka RUSÍNOVÁ, eds. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012, s. 65-108. ISBN 978-80-7106-624-8. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. 3. vyd. Praha: Academia, 2003. ISBN 978-80-200-1080-7. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2755-9. Doporučená literatura: ADAM, Robert. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3751-8. ADAM, R., A. ANDRLOVÁ FIDLEROVÁ, I. BOZDĚCHOVÁ, R. DITTMANN, J. CHROMÝ, P. MAREŠ, J. REJZEK, P. SYNKOVÁ a K. ŠORMOVÁ. O jazyce bez hranic. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2017. ISBN 978-80-7422-516-1. ČECHOVÁ, Marie et al. Hrátky s češtinou. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-340-8. Český národní korpus [online]. Praha: FF UK. Dostupné z http://www.korpus.cz. Čeština pro vzdělávací praxi: inovovaná varianta pro výuku od LS 2016/2017 : studijní opora. Praha: UK PedF, 2017. HOFFMANNOVÁ, J. a kol.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. HRBÁČEK, Josef et al. Mluvnické rozbory a cvičení v češtině. Praha: FF UK, 1994. ISBN 978-80-7066-884-9. Praktická cvičení z českého jazyka. Ostrava: FF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-518-8. PRAVDOVÁ, Markéta ed. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8. SVOBODOVÁ, Jana. Průvodce českou interpunkcí. Praha: VadeMecumBohemiae, 2003. ISBN 978-80-86041-45-2. ŠTÍCHA, František. Kapitoly z české gramatiky. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1845-8. Štícha, F. a kol.: Velká akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2018. Studijní pomůcky: Studijní opora MITTER, P. Komplexní jazyková cvičení. Ústí nad Labem: UJEP. Dostupné z: https://www.pf.ujep.cz/pf/osobni-dokumenty/kbo/285-kbo-mitter-studijni-opora-komplexni-jazykova-cviceni/file.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 112 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět Komplexní analýza textu má praktický charakter a jeho cílem je aplikace získaných znalostí o struktuře jazykového systému a jeho prostředků a o jejich funkční a stylové charakteristice a s tím souvisejících analytických dovedností na rozbor komunikátů různých funkčněstylových typů. Ve vyučování českému jazyku jsou poznatky o komunikátu a textu realizovány především prostřednictvím komplexního jazykového rozboru. Ten směřuje od nejnižších jazykových plánů k nejvyšším a naopak - tedy postupuje od celku k rozčlenění na jednotlivé jazykové jednotky, k jejich identifikaci, dále k syntéze, jíž opět vznikne větný nebo i textový celek. Cílem semináře je vést studenty k uvědomění si součinnosti všech dílčích složek pro výsledný text.
Předmět Komplexní analýza textu má praktický charakter a jeho cílem je aplikace získaných znalostí o struktuře jazykového systému a jeho prostředků a o jejich funkční a stylové charakteristice a s tím souvisejících analytických dovedností na rozbor komunikátů různých funkčněstylových typů. Ve vyučování českému jazyku jsou poznatky o komunikátu a textu realizovány především prostřednictvím komplexního jazykového rozboru. Ten směřuje od nejnižších jazykových plánů k nejvyšším a naopak - tedy postupuje od celku k rozčlenění na jednotlivé jazykové jednotky, k jejich identifikaci, dále k syntéze, jíž opět vznikne větný nebo i textový celek. Cílem semináře je vést studenty k uvědomění si součinnosti všech dílčích složek pro výsledný text.
Předpoklady
JP1-B

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích (povoleny max. 2 absence). Úspěšné řešení úkolů zadávaných v semináři a úkolů domácích. Příprava studijních materiálů podle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • VIZ PŘEHLED LÁTKY.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr