Předmět: Kultura mluveného projevu 2

« Zpět
Název předmětu Kultura mluveného projevu 2
Kód předmětu KCL/KMP2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Umění rétoriky 1 - historický vhled. 2. Umění rétoriky 2 - metodologický vhled. 3. Argumentace a polemika a její pravidla. 4. Děkovný projev. 5. Svatební projev. 6. Kondolenční projev. 7. Politický projev. 8. ST-UP comedy. 9. Improvizovaný projev. 10. Odborný projev (výklad). 11. Dialog - vedení interview. 12. Dialog - polemika s jedním oponentem. 13. Dialog - polemika s větším počtem oponentů. 14. Dialog - řízení polemiky s větším počtem oponentů. Povinná literatura: JANDERKOVÁ Dita. Vybrané kapitoly z rétoriky. Brno : Mendelova univerzita, 2017. ISBN 978-80-7509-475-9. KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2010 (2. vydání). ISBN 978-80-246-1829-6. ŠPAČKOVÁ, Alena Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5578-6. VASQUEZ, Martin. Trénink mistrů improvizace. Praha : Grada Publishing, 2015. 978-80-247-5231-0. Doporučená literatura: KRAUS, Jiří. Člověk mluvící. Praha: LEDA, 2011. ISBN 978-80-7335-258-5. KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3. ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika. Praha: Grada, 2009 (3. doplněné vydání). ISBN 978-80-247-2965-7. Studijní pomůcky: www.youtube.com

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je simulovat různé komunikační situace, v nichž se může člověk octnout a je nucen projevit se jako řečník. Jejich podstata je většinou monologická, ale v některých případech může mít i formu dialogu. V případě monologické formy projevu se klade důraz na jeho obsahovou a formální rovnováhu, v případě dialogu je to také schopnost argumentace, kladení otázek či vedení dialogu dvou či více osob. Jednotliví mluvčí vystoupí s připraveným (nebo nepřipraveným) projevem, který ostatní účastníci zhodnotí a rozeberou, včetně doporučení řečníkovi.
Cílem semináře je simulovat různé komunikační situace, v nichž se může člověk octnout a je nucen projevit se jako řečník. Jejich podstata je většinou monologická, ale v některých případech může mít i formu dialogu. V případě monologické formy projevu se klade důraz na jeho obsahovou a formální rovnováhu, v případě dialogu je to také schopnost argumentace, kladení otázek či vedení dialogu dvou či více osob. Jednotliví mluvčí vystoupí s připraveným (nebo nepřipraveným) projevem, který ostatní účastníci zhodnotí a rozeberou, včetně doporučení řečníkovi.
Předpoklady
KMP1

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast v seminářích, soustavná příprava na přednes krátkých projevů na zadané téma, rozbor a analýzy, doporučení na zlepšení.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr