Vyučující
|
-
Váňová Kateřina, PhDr. Ph.D.
-
Kotenová Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Semináře: Semináře budou vystavěny především na ukázkách z jednotlivých filmových děl, jejich interpretaci a možnostech využití ve školní praxi. Konkrétní filmy a filmové sekvence se mohou měnit dle aktuální seminární skupiny. Tematické okruhy: 1. Literatura a film (specifika literárního a filmového vyprávění). 2. Filmové druhy a žánry. 3. Výchova filmového diváka. 4. Adaptace (vymezení pojmu, klasifikace, adaptační proces). 5. Adaptace literárního díla a její didaktické využití (především hodinách ČJL). 6. Práce s filmovou adaptací ve výuce ČJL (10 seminářů); příklady filmů: o Noc na Karlštejně, o Smrt krásných srnců, o Čarodějův učeň, o Kráska a zvíře, o Kytice aj. Povinná literatura: MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. ISBN 80-7023-062-2. NOVÁK, Radomil a Ivana GEJGUŠOVÁ. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-221-1. Doporučená literatura: BŘEZINA, Václav. Lexikon českého filmu. Praha: Cinema, 1996. ISBN 80-85933-09-8. CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host 2008. ISBN 978-80-7294-260-2. MACUROVÁ, Alena a Petr MAREŠ. Text a komunikace: jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum, 1993. MONACO, James. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros 2004. ISBN 80-00-01410-6. SLADOVÁ, Jana. K možnostem využívání videoprojekce ve výuce literární výchovy. In: Netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací ze semináře. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, s. 99-101. ISBN 80-244-0426-5. SLADOVÁ, Jana. K využití filmové adaptace literárního díla v literární výchově. In: Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, s. 152-153. ISBN 80-244-0814-7.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je ukázat možnosti využití filmu ve vzdělávacím procesu na SŠ/ZŠ, zvl. v hodinách ČJL. Dílčím cílem je pak seznámit studenty s různými filmovými žánry, objasnit vztah literatury a filmu, pojmenovat a vysvětlit specifické výrazové prostředky filmového umění aj.
Cílem kursu je ukázat možnosti využití filmu ve vzdělávacím procesu na SŠ/ZŠ, zvl. v hodinách ČJL. Dílčím cílem je pak seznámit studenty s různými filmovými žánry, objasnit vztah literatury a filmu, pojmenovat a vysvětlit specifické výrazové prostředky filmového umění aj.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích, písemné odevzdání návrhu práce s vybranou filmovou adaptací ve výuce ČJL pro libovolný ročník 2. stupně ZŠ.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
VIZ PŘEHLED LÁTKY.
|