Vyučující
|
-
Koudelková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seminář se zabývá rozmanitými aspekty české literatury posledního půlstoletí, jejími tematickými i formálními proměnami a vzájemným ovlivňováním literatury a filmu. Od konce 50. let se také čeští režiséři pokoušejí promlouvat filmem o stejně široké škále problémů, jaké dosud byla schopna předkládat pouze literatura. Umožňuje jim to vyspělá filmová řeč, která se po II. světové válce postupně etablovala díky půlstoletí vývoje filmového vyjadřování a rovněž v důsledku výrazných technických inovací. Ve filmovém díle se stále více prosazuje subjektivita pohledu, prostoru pro přemýšlení je dávána přednost před snahou působit především na divákovy emoce. Skutečnost se stává pouze materiálem, jehož filmař využívá při vytváření své osobité a interpretačně orientované vize světa, v němž žijeme. Moderní adaptátorské postupy mohou vyvolávat četná nedorozumění, zvláště očekává-li divák od filmu věrnost předloze nebo není-li schopen odhalit v ní rozmanité myšlenkové potenciality, jež mohou vést ke značným obsahovým posunům v její filmové podobě. Seminář přibližuje narativní principy filmu 2. poloviny 20. století a předvádí šíři možností, které se otevírají při převodu literárního díla do filmového tvaru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář se zabývá rozmanitými aspekty české literatury posledního půlstoletí, jejími tematickými i formálními proměnami a vzájemným ovlivňováním literatury a filmu. Od konce 50. let se také čeští režiséři pokoušejí promlouvat filmem o stejně široké škále problémů, jaké dosud byla schopna předkládat pouze literatura. Umožňuje jim to vyspělá filmová řeč, která se po II. světové válce postupně etablovala díky půlstoletí vývoje filmového vyjadřování a rovněž v důsledku výrazných technických inovací. Ve filmovém díle se stále více prosazuje subjektivita pohledu, prostoru pro přemýšlení je dávána přednost před snahou působit především na divákovy emoce. Skutečnost se stává pouze materiálem, jehož filmař využívá při vytváření své osobité a interpretačně orientované vize světa, v němž žijeme. Moderní adaptátorské postupy mohou vyvolávat četná nedorozumění, zvláště očekává-li divák od filmu věrnost předloze nebo není-li schopen odhalit v ní rozmanité myšlenkové potenciality, jež mohou vést ke značným obsahovým posunům v její filmové podobě. Seminář přibližuje narativní principy filmu 2. poloviny 20. století a předvádí šíři možností, které se otevírají při převodu literárního díla do filmového tvaru.
Seminář se zabývá rozmanitými aspekty české literatury posledního půlstoletí, jejími tematickými i formálními proměnami a vzájemným ovlivňováním literatury a filmu.
|
Předpoklady
|
LIP-B
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
VIZ PŘEHLED LÁTKY.
|