Název předmětu | Literární proseminář |
---|---|
Kód předmětu | KCL/PCL1 |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Program seminářů: 1. žánrová krajina - uvedení k tématu; 2. lyrika I: proměny tvaru; 3. lyrika II: proměny tematiky; 4. lyrikoepika: balada a baladičnost; 5. epika: minulost, historie, politika; 6. próza I: historická próza jako prostor k formulování politického programu; 7. próza II: venkov mezi romantickou idylou a kritickým realismem; 8. próza III: (městská) každodennost; 9. drama a jeho funkce. Povinná literatura: HAMAN, Aleš, Trvání v proměně: česká literatura devatenáctého století. 2., rev. vyd. Praha: ARSCI, 2010. ISBN 978-80-7420-011-3. LEHÁR, Jan et al., Česká literatura od počátků k dnešku. 3. vyd. Praha: NLN, 2020. ISBN 978-80-7422-746-2. (kapitoly k české literatuře 19. století). ŠIDÁK, Pavel, Úvod do studia genologie: teorie literárního žánru a žánrová krajina. Praha: Akropolis, 2013. ISBN 978-80-7470-040-8. ŠMAHELOVÁ, Hana, Balada v české literatuře 19. a 20. století. In: Přednášky z XLIII. běhu Letní školy slovanských studií. Praha: FF UK, 2000, s. 251-262. ISBN 80-85899-89-2. Doporučená literatura: MACURA, Vladimír, Znamení zrodu a české sny. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2506-7. MUKAŘOVSKÝ, Jan, Přednášky o epice. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2021. ISBN 978-80-7658-040-4. OTRUBA, Mojmír a Dalibor DOBIÁŠ, ed., Hledání národní literatury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2179-3. ŠMAHELOVÁ, Hana, V síti dějin literatury národního obrození. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1902-6. TUREČEK, Dalibor. Sumář: diskurzivita české literatury 19. století. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-603-7.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
|
Výstupy z učení |
Předmět je koncipován jako čtení a interpretace vybraných děl české literatury 19. století, jež slouží k uvedení do problematiky uvažování o české literatuře 19. století. Studenti budou v reprezentativních ukázkách seznámeni s jednotlivými žánry a tématy české literatury v průběhu celého 19. století s důrazem na proměny poetiky, estetiky i recepčního horizontu.
Předmět je koncipován jako čtení a interpretace vybraných děl české literatury 19. století, jež slouží k uvedení do problematiky uvažování o české literatuře 19. století. Studenti budou v reprezentativních ukázkách seznámeni s jednotlivými žánry a tématy české literatury v průběhu celého 19. století s důrazem na proměny poetiky, estetiky i recepčního horizontu. |
Předpoklady |
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Účast na seminářích, referát. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|