Předmět: Česká literatura 19. století

« Zpět
Název předmětu Česká literatura 19. století
Kód předmětu KCL/PCL2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Koten Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Futtera Ladislav, PhDr.
Obsah předmětu
Hlavní tematické okruhy: " Počátky obrodného procesu jako problém jazykové a kulturní emancipace; " Vznik a funkce nacionálního mýtu: Rukopisy, historismus a kult lidové písně; " Průniky biedermeieru a romantismu; " Nové perspektivy "obrozené" literatury kolem roku 1848; " Nový koncept národního básnictví v programu májovců a různé způsoby jeho realizace; " Hledání východisek z krize literatury v diskusích o realismu a parnasismu; " Předpoklady moderny a její podoby v tvorbě 90. let 19. století. Semináře: Práce v semináři je zasazena do rámce faktografie a souvislostí objasněných v kurzu přednášek. Zaměřuje se k tvorbě vybraných osobností na základě interpretace ukázek literárních děl různých žánrů a tvůrčích osobností. Studenti si průběžně, a zejména při přípravě individuálních prezentací na zadané téma, osvojují práci se sekundární literaturou, ověřují si své interpretační dovednosti a celkově rozvíjejí myšlení o literatuře jako průpravu pro pedagogickou práci v oboru. Povinná literatura: HAMAN, Aleš, Trvání v proměně: česká literatura devatenáctého století. 2., rev. vyd. Praha: ARSCI, 2010. ISBN 978-80-7420-011-3. HAMAN, Aleš a kol., Český a slovenský literární parnasismus: synopticko-pulzační model kulturního jevu. Brno: Host, 2015. ISBN 978-80-7491-255-9. LEHÁR, Jan et al., Česká literatura od počátků k dnešku. 3. vyd. Praha: NLN, 2020. ISBN 978-80-7422-746-2. (kapitoly k české literatuře 19. století). MACURA, Vladimír, Znamení zrodu a české sny. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2506-7. ŠMAHELOVÁ, Hana, V síti dějin literatury národního obrození. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1902-6. Doporučená literatura: GREBENÍČKOVÁ, Růžena a Michael ŠPIRIT, ed., Máchovské studie. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1864-9. HRDINA, Martin, Mezi ideálem a nahou pravdou: realismus v českých diskusích o literatuře 1858-1891. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2525-8. CHARYPAR, Michal, Máchovské interpretace. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2011. ISBN 978-80-7308-331-1. JANÁČKOVÁ, Jaroslava, Návraty: k české literatuře od K. J. Erbena po Ladislava Fukse. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-90-5. MUKAŘOVSKÝ, Jan, Estetické přednášky II, Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v.v.i., 2014. ISBN 978-80-85778-77-9. OTRUBA, Mojmír a Dalibor DOBIÁŠ, ed., Hledání národní literatury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2179-3. ŠMAHELOVÁ, Hana, Otevřená hra: studie z let 2001-2015. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-670-1. TUREČEK, Dalibor. Sumář: diskurzivita české literatury 19. století. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-603-7. VANĚK, Václav, Obrazy života v české literatuře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2020. ISBN 978-80-7308-969-6. Studijní pomůcky: OPELÍK, Jiří, ed. et al., Lexikon české literatury: osobnosti, díla, instituce. Praha: Academia, 1985-2008. 7 sv. ISBN 80-200-0797-0.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Přednáška usouvztažňuje českou literaturu 19. století s širším kulturně historickým rámcem a zároveň ji zasazuje do kontextu uvažování o literární produkci v tomto období v literárněvědné bohemistice. Kurz objasňuje úlohu literatury v procesu národního sebe-uvědomění v 1. polovině 19. století a následně se zaměřuje formování základů moderní české literatury. Sledován je postupný rozpad obrozeneckého modelu české literatury a formování konceptu moderny. Jednotlivé etapy a různé názorové proudy tohoto procesu jsou představeny v souvislostech programových i z hlediska individuálních tvůrčích postupů v dílech významných osobností této doby. Cílem přednášek je představit dějiny literatury nejen jako sumu faktů, ale především jako otevřenou síť souvislostí, které stále odkazují k současnosti.
Přednáška usouvztažňuje českou literaturu 19. století s širším kulturně historickým rámcem a zároveň ji zasazuje do kontextu uvažování o literární produkci v tomto období v literárněvědné bohemistice. Kurz objasňuje úlohu literatury v procesu národního sebe-uvědomění v 1. polovině 19. století a následně se zaměřuje formování základů moderní české literatury. Sledován je postupný rozpad obrozeneckého modelu české literatury a formování konceptu moderny. Jednotlivé etapy a různé názorové proudy tohoto procesu jsou představeny v souvislostech programových i z hlediska individuálních tvůrčích postupů v dílech významných osobností této doby. Cílem přednášek je představit dějiny literatury nejen jako sumu faktů, ale především jako otevřenou síť souvislostí, které stále odkazují k současnosti.
Předpoklady
CL1

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Účast na cvičeních, prezentace, seminární práce. Písemná a ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr