Předmět: Česká literatura 2. poloviny 20. století

« Zpět
Název předmětu Česká literatura 2. poloviny 20. století
Kód předmětu KCL/PCL6
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Chocholoušek Jiří, Mgr.
  • Šanda Zdeněk, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: " Kontinuita a diskontinuita: literární postoje k idejím a poetice předcházejícího období " Literární život šedesátých let ve společenském a mezinárodním kontextu " Nové podoby tvůrčí autonomie: experimentální literatura, autorská divadla malých forem " Nastolení normalizace a rozvětvení české literární komunikace. Oficiální literatura " Samizdat a exil " Náznaky společenského uvolnění v oficiální literatuře osmdesátých let " Literatura odkazující k sobě samé: nástup postmoderního románu Témata seminářů: " Prozaická deziluze z budovatelského období. Návrat soukromých problémů jednotlivce " Poezie: od jistoty "všedního dne" k hlubší reflexi a pochybnostem o lidském údělu " Divadla malých forem, jazz a písňové texty " Úloha spisovatelské obce a podoby kulturní kritiky v liberalizující se společnosti " Časopisy, vydavatelství, překladová literatura a obnovení komunikace se světem " "Vrh kostek" a kombinatorika: principy básnického experimentu " Experimentální drama: limity komunikace a individuálního jednání " Modelová próza. Revize hodnot v próze tematizující historickou zkušenost " "Poučení z krizového vývoje" a oficiální normalizační literatura sedmdesátých let " Šedá zóna a její záchytné body. Humor, idyla, "staré dobré časy". Alegorie a ezopský jazyk jako důsledek podvojné komunikace " Samizdat jako paralelní literární i společenský prostor " Žánrová politika a generační poetika exilové tvorby " Pomalý rozběh "půlnočních" a "osamělých" běžců: náznak společenské reflexe v oficiální próze a obnova básnické individuality. Role folkové písně v osmdesátých letech " Obnova intelektuálního psaní v nastupujícím postmoderním románu: antiiluzívnost, sebereflexivita, intertextualita Povinná literatura: JANOUŠEK, Pavel et al. Dějiny české literatury 1945-1989 I-IV. Praha: Academia, 2007-2008. ISBN 978-80-8520-40-7. PAPOUŠEK, Vladimír a kol. Chór a disonance: Česká literatura 1948-1963. Praha: Akropolis, 2022. ISBN 978-80-7470-457-4. PŘIBÁŇ, Michal a kol. Slovník české literatury po roce 1945 on-line. Praha: Ústavu pro českou literaturu AV ČR, 2006-2013. Dostupné z: http://www.slovnikceskeliteratury.cz/. PŘIBÁŇ, Michal, Eduard BURGET, Marta Edith HOLEČKOV a kol. Český literární samizdat 1949-1989: edice, časopisy, sborníky. Praha: Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2903-4. ZACH, Aleš. Kniha a český exil 1949-1990. Praha: Torst, 1995. ISBN 8085639629.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Východiskem tohoto kurzu je pojetí literatury jako textu kultury, respektive prostoru kulturní komunikace, v němž se manifestuje stav společnosti a dobové myšlení o postavení jednotlivce, povaze dějin a lidských perspektivách. Osu přitom tvoří pohyb založený na střídavém uvolňování a zesilování politického tlaku na literaturu a její tvůrce; v návaznosti na to pozorování proměňujícího se vztahu literatury ke skutečnosti mezi společenskou angažovaností (ať už afirmativní či kritickou) a autonomizací umělecké tvorby. Přestože v centru výkladu je chronologická řada literárních děl, značná pozornost je věnována dobovému literárnímu životu, zvláště jeho programním a institucionálním aspektům: činnosti profilových časopisů a tvůrčích kruhů kolem nich, divadelním scénám, nakladatelstvím, ale také vlivu spisovatelské obce na společenskou diskusi a mechanismům státního řízení a omezování kultury. S takovým zázemím je snazší objasnit paralelní fungování literární komunikace rozvětvené na oficiální, samizdatový a exilový proud tvorby, kritiky i čtenářské recepce. Seminární čtení primárních i kritických a analytických textů využíváme jako příležitost k ilustraci dobových estetických a ideových norem, k poetologické analýze příznačných uměleckých postojů, forem a postupů (poezie všedního dne, experimentální poezie a próza, modelová próza životního stereotypu a román politické deziluze, autenticitní psaní, folková píseň, postmoderní román) a k diskurzivní analýze dobového myšlení o literatuře.
Předmět Česká literatura 20. století 2 má interdisciplinární charakter. Přednáška je orientována převážně literárněhistoricky a zaměřuje se na výrazné momenty literárního dění, jež jsou určující pro poznání literárního vývoje daného období. Práce v semináři kombinuje historický a teoretický přístup, zaměřuje se též na četbu a interpretaci vybraných básnických a prozaických děl. Všímá si střetávání dobových ideologických a estetických norem, analyzuje básnickou poetiku a strukturu narativu, reflektuje střetávání komunikátů s proměňujícími se intersubjektivními kódy, sleduje vývoj kritické recepce literárních děl
Předpoklady
CL5

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Připravenost na semináře (zvláště četba ukázek primárních textů), aktivní účast v diskusi. Krátká prezentace rozboru vybraného primárního či sekundárního textu. Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr