Název předmětu | Dialektologie a sociolingvistika |
---|---|
Kód předmětu | KCL/PDIA |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata seminářů " Dialektologie, jazykový zeměpis, sociolingvistika. Hlavní práce oboru. Data, explorátor/pozorovatel, informant/participant výzkumu. Metody sběru dat a záznamu. " Charakteristika jednotlivých nářečních skupin " Čeština v zahraničí, jazyk menšin " Sociolingvistika, předmět studia, směry " Sociolingvistické metody sběru. " Pidžiny, kreolské jazyky, umělé jazyky " Spisovnost a nespisovnost, standard a substandard, boje o spisovnost " Úzus, norma, kodifikace, diglosie " Bilingvismus z hlediska sociolingvistického Povinná literatura: BALHAR, J. a P. JANČÁK, eds. Český jazykový atlas [online]. Praha: ÚJČ, 2012-2014. Dostupné z: https://cja.ujc.cas.cz/. BĚLIČ, J. Přehled nářečí českého jazyka. Praha: UK, 1988. BĚLIČ, J. Nástin české dialektologie. Praha: SPN, 1972. KARLÍK, P., M. NEKULA a J. PLESKALOVÁ, eds. CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012-2018. Dostupné z: https://www.czechency.org/index.html. MILLROYOVÁ, L. a M. GORDON. Sociolingvistika: Metody a interpretace. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2125-8. Doporučená literatura: CHROMÝ, J.: Základy sociolingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2644-4. Slovník nářečí českého jazyka [online]. Praha: ÚJČ, 2011-2015. Dostupné z: https://sncj.ujc.cas.cz/.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
|
Výstupy z učení |
Seminář umožňuje studentům hlubší vhled do užívání češtiny na různých územích ČR a v různých komunikačních situacích. Studenti poznávají aktuální tendence ve vývoji mluvených, zvl. nespisovných útvarů češtiny s důrazem na novou funkci mizících dialektů a na vývoj interdialektů. Kromě toho studenti získají základní přehled o hlavních tématech sociolingvisticky zaměřených výzkumů a pozornost bude zaměřena i na problematiku míšení jazyků a bilingvismus.
Seminář umožňuje studentům hlubší vhled do užívání češtiny na různých územích ČR a v různých komunikačních situacích. Studenti poznávají aktuální tendence ve vývoji mluvených, zvl. nespisovných útvarů češtiny s důrazem na novou funkci mizících dialektů a na vývoj interdialektů. Kromě toho studenti získají základní přehled o hlavních tématech sociolingvisticky zaměřených výzkumů a pozornost bude zaměřena i na problematiku míšení jazyků a bilingvismus. |
Předpoklady |
JAP
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Účast na semináři, prezentace, zápočtová písemná práce (terminologie, teorie, analýza textu) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|