Předmět: Interpretace literárních textů 19. století

« Zpět
Název předmětu Interpretace literárních textů 19. století
Kód předmětu KCL/PIT1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Futtera Ladislav, PhDr.
Obsah předmětu
Program seminářů: " Jak rozumět literatuře " Specifika básnických textů " Základní pojmy a různé cesty k porozumění " Naratologie " Pozitivismus " Formalismus " Strukturalismus " Fenomenologie " Marxismus " Sémiotika " Hermeneutika " Nový historismus " Recepční estetika " Interkulturní literární věda Povinná literatura: CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2015. ISBN 978-80-7491-233-7. ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1828-1. MITOSEKOVÁ, Zofia. Teorie literatury: historický přehled. Brno: Host, 2010. ISBN 978-80-7294-332-6. NÜNNING, Ansgar, ed., TRÁVNÍČEK, Jiří, ed. a Jiří HOLÝ, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4. (vybraná hesla) Doporučená literatura: ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0740-9. HODROVÁ, Daniela. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století [online]. Praha: Torst, 2001. ISBN 80-7215-140-1. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html. WARREN, Austin a René WELLEK. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-7198-150-8.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti jsou vedeni k analytické práci s literárními texty, která je východiskem pro jejich interpretaci jak z hlediska historického kontextu, tak se zřetelem k proměnám referenčního horizontu. Cílem kurzu je seznámit se s teoreticko-metodologickými přístupy v literární vědě od počátku 20. století do současnosti a získat orientaci ve významové výstavbě literárních textů, která představuje nezbytný předpoklad pro didaktické kompetence ve výuce literatury. Praktické ukázky zahrnují různé žánry a individuální styly v rozmezí od počátku 19. století do 2. poloviny 20. století. Výuka zahrnuje teoretický základ (četba odborné literatury, výklad) a praktické interpretační cvičení, které aplikuje jednotlivé metodologické přístupy.
Studenti jsou vedeni k analytické práci s literárními texty, která je východiskem pro jejich interpretaci jak z hlediska historického kontextu, tak se zřetelem k proměnám referenčního horizontu. Cílem kurzu je seznámit se s teoreticko-metodologickými přístupy v literární vědě od počátku 20. století do současnosti a získat orientaci ve významové výstavbě literárních textů, která představuje nezbytný předpoklad pro didaktické kompetence ve výuce literatury. Praktické ukázky zahrnují různé žánry a individuální styly v rozmezí od počátku 19. století do 2. poloviny 20. století. Výuka zahrnuje teoretický základ (četba odborné literatury, výklad) a praktické interpretační cvičení, které aplikuje jednotlivé metodologické přístupy.
Předpoklady
LIP-B

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na cvičeních, referát
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr