Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Program seminářů: " Jak rozumět literatuře " Specifika básnických textů " Základní pojmy a různé cesty k porozumění " Naratologie " Pozitivismus " Formalismus " Strukturalismus " Fenomenologie " Marxismus " Sémiotika " Hermeneutika " Nový historismus " Recepční estetika " Interkulturní literární věda Povinná literatura: CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2015. ISBN 978-80-7491-233-7. ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1828-1. MITOSEKOVÁ, Zofia. Teorie literatury: historický přehled. Brno: Host, 2010. ISBN 978-80-7294-332-6. NÜNNING, Ansgar, ed., TRÁVNÍČEK, Jiří, ed. a Jiří HOLÝ, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4. (vybraná hesla) Doporučená literatura: ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0740-9. HODROVÁ, Daniela. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století [online]. Praha: Torst, 2001. ISBN 80-7215-140-1. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html. WARREN, Austin a René WELLEK. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-7198-150-8.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti jsou vedeni k analytické práci s literárními texty, která je východiskem pro jejich interpretaci jak z hlediska historického kontextu, tak se zřetelem k proměnám referenčního horizontu. Cílem kurzu je seznámit se s teoreticko-metodologickými přístupy v literární vědě od počátku 20. století do současnosti a získat orientaci ve významové výstavbě literárních textů, která představuje nezbytný předpoklad pro didaktické kompetence ve výuce literatury. Praktické ukázky zahrnují různé žánry a individuální styly v rozmezí od počátku 19. století do 2. poloviny 20. století. Výuka zahrnuje teoretický základ (četba odborné literatury, výklad) a praktické interpretační cvičení, které aplikuje jednotlivé metodologické přístupy.
Studenti jsou vedeni k analytické práci s literárními texty, která je východiskem pro jejich interpretaci jak z hlediska historického kontextu, tak se zřetelem k proměnám referenčního horizontu. Cílem kurzu je seznámit se s teoreticko-metodologickými přístupy v literární vědě od počátku 20. století do současnosti a získat orientaci ve významové výstavbě literárních textů, která představuje nezbytný předpoklad pro didaktické kompetence ve výuce literatury. Praktické ukázky zahrnují různé žánry a individuální styly v rozmezí od počátku 19. století do 2. poloviny 20. století. Výuka zahrnuje teoretický základ (četba odborné literatury, výklad) a praktické interpretační cvičení, které aplikuje jednotlivé metodologické přístupy.
|
Předpoklady
|
LIP-B
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na cvičeních, referát
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|