Předmět: Interpretace literárních textů 1. poloviny 20. století

« Zpět
Název předmětu Interpretace literárních textů 1. poloviny 20. století
Kód předmětu KCL/PIT2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šimková Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Program seminářů " Co je interpretace? Hermeneutika jako teorie interpretace. Typy interpretačních textů a výkonů. " Cílem kursu je na vybraných prózách, básních, případně dramatech z české literatury zejména 1. poloviny 20. století ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální poetika), jakož i provázanost s literárněhistorickým kontextem. " Shrnutí a zopakování obecných kategorií a pojmů používaných při interpretaci. Vybrané texty: " K. Hlaváček: Pozdě k ránu; O. Březina: Ruce; A. Sova: Ještě jednou se vrátíme? - symbolistická metoda, podoby básnické obraznosti. " F. Šrámek: Stříbrný vítr - tematizace pocitu, vyjádření vnitřního dění, lyrická náznakovost. " V. Dyk: Zmoudření Dona Quichota - symbolismus v českém dramatu. " R. Weiner: Vůz, Prázdná židle (Škleb); B. Reynek: Rybí šupiny, Had na sněhu; J. Deml: Tanec smrti - podoby expresionistické poetiky v poezii a próze. " J. Wolker: Host do domu, včetně Svatého kopečku - apollinairovská báseň Svatý kopeček, předzvěsti proletářské poezie. " J. Seifert: Město v slzách; J. Wolker: Těžká hodina - básnické realizace proletářské poezie. " J. Čep: Dvojí domov - zobrazení světa vnitřním vnímáním a vnitřním časem postav. " K. Biebl: Nový Ikaros; V. Nezval: Básně noci - nové pojetí básnického obrazu, varianty polytematických básní. " J. Čapek: Kulhavý poutník - typ reflexivní, filozoficky úvahové prózy. " V. Vančura: Marketa Lazarová; I. Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník - střídání různých narativních perspektiv a pohledů, mnohostrannost zobrazení. " V. Holan: Triumf smrti; F. Halas: Kohout plaší smrt; J. Zahradníček: Pokušení smrti - téma smrti jako východisko básnických meditací. " J. Hora: Jan Houslista - poezie ohrožení národa, epika v české poezii, inspirace v Puškinovi. " E. Hostovský: Cizinec hledá byt - psychologický román, existencialismus, prvky absurdity, téma emigrace. Povinná literatura: CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. Překlad Jiří Bareš. Druhé rozš. vyd. Brno: Host, 2015. Teoretická knihovna; sv. 1. ISBN 978-80-7491-233-7. ČERVENKA, Miroslav. Fikční světy lyriky. Praha - Litomyšl: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-592-8. ČERVENKA, M., V. MACURA, J. MED a Z. PEŠAT. Slovník básnických knih. Praha: Čs. spisovatel, 1990. ISBN 80-202-0217-X. ČERVENKA, Miroslav. Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992. ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010. 290 s. Možné světy; sv. 3. ISBN 978-80-200-1828-1. HAMAN, Aleš. Literární dílo a soudobá literární věda. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2012. 126 s. Literární věda; sv. 7. ISBN 978-80-7420-027-4. PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: MME, 2009. ISBN 97-88-02399-28-47. STAIGER, Emil a VAJCHR, Marek, ed. Poetika, interpretace, styl: výbor. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2008. ISBN 978-80-86138-94-7. Doporučená literatura: viz e-learningový kurz.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kursu je na vybraných prózách, básních, případně dramatech z české literatury zejména 1. poloviny 20. století ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální poetika), jakož i provázanost s literárněhistorickým kontextem.
Cílem kursu je na vybraných prózách, básních, případně dramatech z české literatury zejména 1. poloviny 20. století ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální poetika), jakož i provázanost s literárněhistorickým kontextem.
Předpoklady
LIP-B

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast v semináři založená na četbě zadané literatury, maximálně 3 absence, pravidelné odevzdávání anotací k sekundární literatuře
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr