Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět Jazykový proseminář uvádí studenty do studia lingvistiky a bohemistiky. Semináře přinášejí přehled o základních bohemistických příručkách a dalších informačních zdrojích využitelných pro studium češtiny, poznání jejího systému a zákonitostí jejího vývoje. Semináře představují jednotlivé jazykové roviny a vymezují jejich základní jednotky a vztahy. Nedílnou součástí seminárního programu jsou různé typy jazykových rozborů, které rozvíjejí schopnost aplikovat dosavadní poznatky o jazykovém systému a hodnotit jazykové jevy ve funkčně-systémové perspektivě. Semináře jsou věnovány zejména těmto tematickým okruhům: - Základní jazykovědná a bohemistická literatura; Ústav pro jazyk český AV ČR a jeho informační zdroje. - Jazykový systém a jeho roviny. Lingvistická terminologie. - Stratifikace českého národního jazyka. - Otázky jazykové správnosti/vhodnosti. - Český národní korpus a možnosti jeho využití. - Úvod do funkční stylistiky. - Mluvenost/psanost. - Problematika interpunkce. - Gramatická a pravopisná korektura. Povinná literatura: ČECHOVÁ, M. et al. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9. ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ, a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4. Internetová jazyková příručka [online]. Praha: Ústav pro jazyk český. Dostupné z: http://prirucka.ujc.cas.cz/. KARLÍK, P., M. NEKULA a J. PLESKALOVÁ, eds. CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012-2018. Dostupné z: https://www.czechency.org/index.html. KARLÍK, P., M. NEKULA a Z. RUSÍNOVÁ, eds. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012, s. 65-108. ISBN 978-80-7106-624-8. SVOBODOVÁ, J. Průvodce českou interpunkcí. Praha: VadeMecumBohemiae, 2003. ISBN 978-80-86041-45-2. Doporučená literatura: Viz e-learningový kurz (https://elearning.tul.cz/course/view.php?id=17397) Studijní pomůcky: Český národní korpus [online]. Praha: FF UK. Dostupné z http://www.korpus.cz. E-learningová opora. Dostupné z: https://elearning.tul.cz/course/view.php?id=17397
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět Jazykový proseminář uvádí studenty do studia lingvistiky a bohemistiky. Semináře přinášejí přehled o základních bohemistických příručkách a dalších informačních zdrojích využitelných pro studium češtiny, poznání jejího systému a zákonitostí jejího vývoje. Semináře představují jednotlivé jazykové roviny, vymezují jejich základní jednotky a vztahy, a to s důrazem na rovinu morfologickou a syntaktickou. Nedílnou součástí seminárního programu jsou různé typy jazykových rozborů, které rozvíjejí schopnost aplikovat dosavadní poznatky o jazykovém systému a hodnotit jazykové jevy ve funkčně-systémové perspektivě.
Předmět Jazykový proseminář uvádí studenty do studia lingvistiky a bohemistiky. Semináře přinášejí přehled o základních bohemistických příručkách a dalších informačních zdrojích využitelných pro studium češtiny, poznání jejího systému a zákonitostí jejího vývoje. Semináře představují jednotlivé jazykové roviny, vymezují jejich základní jednotky a vztahy, a to s důrazem na rovinu morfologickou a syntaktickou. Nedílnou součástí seminárního programu jsou různé typy jazykových rozborů, které rozvíjejí schopnost aplikovat dosavadní poznatky o jazykovém systému a hodnotit jazykové jevy ve funkčně-systémové perspektivě.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích (povoleny max. 3 absence). Plnění domácích a seminárních úkolů dle zadání vyučujícího. Závěrečný zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|