Předmět: Literatura pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KCL/PLDM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Váňová Kateřina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je prezentovat literaturu pro děti a mládež (dále LDM) a její specifické rysy, vývojové dominanty, žánrovou typologii, podrobněji představit reprezentativní autory a vybraná díla převážně české literární produkce. Cílem seminářů je mj. diskuse nad přečtenou literaturou a snaha vést studenty samostatně a erudovaně interpretovat texty klasické i současné literatury pro děti a mládež. Přednášky: " Pojem, vznik a vývoj LDM; začlenění LDM do systému slovesného umění; specifické rysy LDM; dětský aspekt a aspekt dospělých v LDM " Intencionální a neintencionální složka četby dětí a mládeže; žánrová struktura literatury pro děti a mládež. " Pohádka lidová a její adaptace; teorie vzniku pohádek (2 přednášky) " Mýty, pověsti a jejich adaptace " Pohádka autorská; boje o pohádku; přední představitelé české autorské pohádky (2 přednášky) Semináře: " Próza s dětským hrdinou (2 semináře) " Próza s dívčí hrdinkou (2 semináře) " Poezie lidová vs moderní (2 semináře) " Nonsens v LDM " Dobrodružná literatura a její vybrané subkategorie (2 semináře) " Uměleckonaučná LDM " Současná LDM (2 semináře) " Young adult " Komiks Povinná literatura: JANÁČKOVÁ, Blanka. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem, 2009. ISBN 978-80-7414-146-1. SEGI LUKAVSKÁ, Jana. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7577-413-2. URBANOVÁ, Svatava a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-8. URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla: historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie. 5. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 978-80-7368-046-7. TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (Tvorba - recepce - reflexe). České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-2-2. Doporučená literatura: Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009. ISBN 978-80-904218-3-7. KUBECZKOVÁ, Olga. Pohádka v zajetí soudobé knižní produkce pro děti. O dieťati, jazyku, literatúre. 2022, 10(2), s. 20-35. ISSN 1339-3200. KUBECZKOVÁ, Olga. Problém étosu novější dětské knihy. In: Éthos a poésis v umeleckej tvorbe pre deti a mládež: (Po)etika umeleckej tvorby pre deti a mládež 2021-09-16 Prešov. Prešov: Prešovská univerzita, 2021. s. 38-47. ISBN 978-80-555-2756-7. ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé. Brno: Libri, 2012. ISBN 978-80-7277-506-4. ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3. TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. ISBN 80-7204-140-1. TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PdF, 1992. ISBN 80-7040-055-2. URBANOVÁ, Svatava. S holokaustem za zády: téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7464-992-9. URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1. VÁŇOVÁ, Kateřina. Imaginární kamarádi v literatuře pro děti a mládež. In Didaktické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2022. roč. 14, č. 1, s. 15 - 33. ISSN 1804-1221 (print), ISSN 2571-0400 (online) VAŘEJKOVÁ, Věra. České pověsti v četbě mládeže a dětí. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. ISBN 80-7204-138-X. VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká autorská pohádka. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 8072040928. Vybrané články z časopisů Zlatý máj, Ladění www.iliteratura.cz www.zlatastuha.cz www.czlit.cz

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prezentovat literaturu pro děti a mládež (dále LDM) a její specifické rysy, vývojové dominanty, žánrovou typologii, podrobněji představit reprezentativní autory a vybraná díla převážně české literární produkce. Cílem seminářů je mj. diskuse nad přečtenou literaturou a snaha vést studenty samostatně a erudovaně interpretovat texty klasické i současné literatury pro děti a mládež.
Cílem předmětu je prezentovat literaturu pro děti a mládež (dále LDM) a její specifické rysy, vývojové dominanty, žánrovou typologii, podrobněji představit reprezentativní autory a vybraná díla převážně české literární produkce. Cílem seminářů je mj. diskuse nad přečtenou literaturou a snaha vést studenty samostatně a erudovaně interpretovat texty klasické i současné literatury pro děti a mládež.?
Předpoklady
LIP-B

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Rozhovor

Aktivní účast na seminářích; průběžná příprava dle zadání pedagoga. Práce během semestru: a) referát prezentovaný během seminářů (individuální/skupinový), b) klasifikované písemné práce odevzdané v požadovaném rozsahu, min. 7 normostran (individuální/skupinové). Odevzdání čtenářského portfolia dle zadání: a) přečtených titulů LDM v požadovaném počtu (30), b) přečtené odborné literatury v požadovaném počtu (7).
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr