Vyučující
|
-
Váňová Kateřina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře volně rozšiřují povinný kurz Literatura pro děti a mládež (LDM). Budou vycházet z jednoho konkrétního literárního textu a jeho filmových adaptací. Konkrétní text a filmy se mohou měnit dle aktuální seminární skupiny. Níže demonstrováno na jednom konkrétním příkladu: Tematické okruhy: " Literatura a film (specifika literárního a filmového vyprávění); filmové druhy a žánry; adaptace (vymezení pojmu, klasifikace, adaptační proces); literatura pro děti a mládež ve filmu " Literární předloha Kráska a Zvíře (Jeanne-Marie Leprince de Beaumontová, 1756) - analýza " Mýtus - pohádka - film " Psychologický výklad pohádky (Bruno Bettelheim) " Kráska a Zvíře ve filmových adaptacích světových: např. Jean Cocteau, 1946; Christophe Gans, 2014; Disney, 1991; Roger Vadim, 1983; Netvor - Daniel Barnz, 2011; Bill Condon, 2017 (7 seminářů) " Kráska a zvíře ve filmových adaptacích českých: Antonín Moskalyk, 1971, Juraj Herz, 1978 (3 semináře) Povinná literatura: MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. ISBN 80-7023-062-2. NOVÁK, Radek a Ivana GEJGUŠOVÁ. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-221-1. Doporučená literatura: BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172 3. BŘEZINA, Václav. Lexikon českého filmu. Praha: Cinema, 1996. ISBN 80-85933-09-8. CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host 2008. ISBN 978-80-7294-260-2. MACUROVÁ, Alena a Petr MAREŠ. Text a komunikace: jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum, 1993. MONACO, James. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros 2004. ISBN 80-00-01410-6. PTÁČEK, Luboš. Panorama českého filmu. 1. vydání. Olomouc: Rubico, 2000. ISBN 80-85839-54-7. SLADOVÁ, Jana. K využití filmové adaptace literárního díla v literární výchově. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací z mezinárodní konference. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, s. 152-153. ISBN 80-244-0814-7.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Semináře volně rozšiřují povinný kurz Literatura pro děti a mládež (LDM). Budou vycházet z jednoho konkrétního literárního textu a jeho filmových adaptací. Konkrétní text a filmy se mohou měnit dle aktuální seminární skupiny.
Semináře volně rozšiřují povinný kurz Literatura pro děti a mládež (LDM). Budou vycházet z jednoho konkrétního literárního textu a jeho filmových adaptací. Konkrétní text a filmy se mohou měnit dle aktuální seminární skupiny.
|
Předpoklady
|
LIP-B
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Účast na seminářích. Plnění úkolů během semestru (práce v tandemu/skupině): a) srovnávání aktuální filmové adaptace s výchozím textem (postavy a jejich proměny, motivy, symboly, dobové aktualizace, rozšiřující scény, krácení, genderová problematika, ne/zachování žánru pretextu apod.), b) semestrální úkol v písemné podobě (výběr z variant dle zadání).
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|