Vyučující
|
-
Pacovská Jasňa, doc. PhDr. CSc.
-
Lábus Václav, Mgr. Ph.D.
-
Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem semináře je seznámit posluchače a posluchačky se základními funkčními styly, s jejich typickými prostředky, přičemž je kladen důraz na stylová specifika jazykových prostředků na všech jazykových rovinách. Studující jsou vedeni ke schopnosti využít teoretických poznatků při tvorbě textů i při jejich analýze. Dále se klade důraz na techniky filologické práce: porozumění práci s odborným textem, na schopnost vytvořit odborný text v mluvené i psané formě, pozornost je věnována zejména absolventským pracím, včetně úpravy a kontroly vlastního textu i textu jiného autora. Přehled témat: " Funkční styly " Stylotvorné faktory " Stylová charakteristika jazykových prostředků " Administrativní styl " Publicistický styl " Prostě sdělovací styl " Odborný styl " Četba odborného textu - úskalí, porozumění, výpisky, diskuse " Práce s defektním textem " Základy lingvistické metodologie: problém a jeho formulace, data a práce s nimi, hypotézy, metody, teorie, analýza, syntéza. " Bakalářská práce - náležitosti, úskalí výběru tématu a tvorby, obhajoba, její průběh a specifika Povinná literatura: BENEŠ, Martin a kol. Komunikační situace a styl. Studie k moderní mluvnici češtiny 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3535-0. ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1. KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Jana PLESKALOVÁ, eds. CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012-2018. Dostupné z: https://www.czechency.org/index.html (vybraná hesla). Doporučená literatura: ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ, a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4. HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika a...? Praha: Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9. HOFFMANNOVÁ, Jana a Jiří KRAUS. Písemnosti v našem životě. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-301-9. HOFFMANNOVÁ, Jana, Jiří HOMOLÁČ, Eva CHVALOVSKÁ, Lucie JÍLKOVÁ, Petr KADERKA, Petr MAREŠ a MRÁZKOVÁ, Kamila. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1. KROBOTOVÁ, Milena. Úvod do české stylistiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-244-0315-3. SGALL, Petr a Jarmila PANEVOVÁ. Jak psát a jak nepsat česky. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0871-5.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je seznámit posluchače a posluchačky se základními funkčními styly, s jejich typickými prostředky, přičemž je kladen důraz na stylová specifika jazykových prostředků na všech jazykových rovinách. Studující jsou vedeni ke schopnosti využít teoretických poznatků při tvorbě textů i při jejich analýze. Dále se klade důraz na techniky filologické práce: porozumění práci s odborným textem, na schopnost vytvořit odborný text v mluvené i psané formě, pozornost je věnována zejména absolventským pracím, včetně úpravy a kontroly vlastního textu i textu jiného autora.
Cílem semináře je seznámit posluchače a posluchačky se základními funkčními styly, s jejich typickými prostředky, přičemž je kladen důraz na stylová specifika jazykových prostředků na všech jazykových rovinách. Studující jsou vedeni ke schopnosti využít teoretických poznatků při tvorbě textů i při jejich analýze. Dále se klade důraz na techniky filologické práce: porozumění práci s odborným textem, na schopnost vytvořit odborný text v mluvené i psané formě, pozornost je věnována zejména absolventským pracím, včetně úpravy a kontroly vlastního textu i textu jiného autora.
|
Předpoklady
|
JAP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na seminářích (povoleny max. 3 absence). Seminární práce v rozsahu tří normostran, po jazykové stránce v souladu s normou spisovné češtiny a se zásadami odborného vyjadřování. Odborný referát s tezemi na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|