Semináře navazují na přednášku, avšak kladou důraz na práci s literárními texty, jejichž výběr a rozbor bude zaměřen na sledování proměn regionální literatury Liberecka se zohledněním dvojjazyčnosti zdejší literární tvorby. V krátkosti bude zmíněna i současná literární tvorba na Liberecku a její hlavní představitelé. Prostor bude věnován i literárním osobnostem reprezentujícím jiné regiony. " Karolina Světlá, její vztah k libereckému regionu a reflexe tohoto vztahu v její literární tvorbě. " Ruralismus. František Křelina jako vědomý pokračovatel Karoliny Světlé. " Regionalismus v tvorbě K. V. Raise, Zapadlí vlastenci, interpretace povídky V bělidle. " Práce s textem: J. Hájíček: Selský baroko, odraz jihočeského regionu v románu. " Regionální tvorba O. Preusslera: Moje knížka o Krakonošovi; Útěk do Egypta přes království české. " Krkonoše a Podkrkonoší v literatuře (A. Stašek, J. Š. Kubín, J. Havlíček, J. Weiss, M. Kubátová). " Práce s textem: cyklus pověstí o "doktoru" Kittelovi. " Práce s textem: autorské pohádky z regionu. P. Rainer: Město nad Nisou. Pohádka o Liberci; M. Bureš: Otec Ještěd a teta Sněžka; J. Eichlerová: Pohádky pro malé i velké Liberečánky. " Věnceslav Metelka: Život školního pomocníka, Bál v Návarově (odraz Metelkovy literární tvorby v románu K. V. Raise Zapadlí vlastenci). " Práce s textem: Otfried Preussler: Anděl v kulichu. " Literární Liberec, místopisná procházka městem. " Práce s textem: J. Rudiš: Grandhotel; V. Páral: Muka obraznosti. Dva základní romány o Liberci. " B. Němcová: Babička, odraz východočeského regionu v próze. " Práce s textem: V. Pospíchal: Inverze, odraz severočeského regionu v románu. Povinná literatura: BRYCHTOVÁ, Š. Úvod do regionalistiky: pro prezenční formu studia. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-871-3. KOUDELKOVÁ, E. Literatura libereckého regionu. Liberec: Technická univerzita, 2014. ISBN 978-80-7494-101-6. Doporučená literatura: HODROVÁ, D. a kol. Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. Jinočany: H & H, 1997. ISBN 80-86022-04-8. HOUSKOVÁ, A.; HRBATA, Z. (ed.). Román a "genius loci": regionalismus jako pojetí světa v evropské a americké literatuře. Praha: Ústav pro českou a světovou literaturu, 1993. Ursus; sv. 4. ISBN 80-85778-07-6. HOLUB, Z. (ed.). Region, regionalistika, regionalismus a regionalisté. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2007. Studia VŠERS; 4/2007. ISBN 978-80-86708-39-3. KRÁL, O. Regiony a jejich interpretace, Svět literatury 1994, č.7, s. 21-23. Literatura a region: sborník z konference konané 7. a 8. prosince 1994 v Ostravě: Obec moravskoslezských spisovatelů - středisko Ostrava, Filozofická fakulta Ostravské univerzity. Opava: Optys, 1995. ISBN 80-85819-34-1. MÁLKOVÁ, I. Literární paměť regionu 1918-2018 (texty, osobnosti, místa). Vyd. první. Ostrava: Ostravská univerzita, 2021. 127 s. ISBN 879-80-7599-250-5. MARTINEK, L. Region, regionalismus a regionální literatura: (studie). Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2007. ISBN 978-80-7248-443-0. Region a jeho reflexe v literatuře. Ostrava: Ostravská univerzita, 1997. Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity = Acta Facultatis philosophicae Universitatis Ostraviensis; č. 171. ISBN 80-7042-483-4. URBANOVÁ, S. Region bez hranic: sociologická sonda do vnímání literatury Ostravska. Olomouc: Votobia, 2001. ISBN 80-7198-469-8. URBANOVÁ, S., MÁLKOVÁ, I. Souřadnice míst. Ostrava: Ostravská univerzita - Ústav pro regionální studia, 2003. ISBN 80-7042-632-2
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Kombinovaná zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Účast a aktivní práce v semináři, vypracování referátu o knize se vztahem k domovskému regionu každého studenta. Po jejím přijetí může student přistoupit ke zkoušce. Zkouška má podobu písemnou (test), kde by student měl prokázat znalost látky probrané v hodinách, a poté ústní. V ní by student měl prokázat schopnost hovořit o přečtených relevantních literárních dílech (minimálně 20 titulů) a při tom prokázat své interpretační dovednosti, případně schopnost pracovat se sekundární literaturou.
|