Vyučující
|
-
Škodová Svatava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: " Struktura věty. Rozlišení věty a výpovědi. Větné vztahy významové a formální. " Gramatická a sémantická stavba základových větných struktur. Typologie predikátů, větné vzorce, participanty a jejich sémantické role. " Typologie větných členů, formální a sémantická kritéria. " Mezipropoziční vztahy. Typologie souvětí. Syntaktická kondenzace. " Aktuální členění výpovědi a slovosled. " Hierarchizace větné propozice. " Komunikační funkce výpovědí, výpovědní formy. Přímé a nepřímé vyjádření komunikační funkce. Témata seminářů: " Analýza textu z hlediska základních textových jednotek (syntagma, fráze, věta, polopredikativní konstrukce, souvětí; rozlišování věty a výpovědi) " Analýza formálních vztahů ve větě. " Analýza sémantických vztahů ve větě. " Analýza odchylek od pravidelné větné stavby. " Větné vzorce v češtině - valenční analýza. " Větné vzorce v češtině - intenční analýza. " Analýza souvětí z hlediska mezivětných vztahů. " Analýza souvětí z hlediska mezipropozičních vztahů. " Spojovací prostředky - syntaktická cvičení. " Větněčlenská analýza se zaměřením na specifika jednotlivých větných členů. " Komplexní větněčlenská analýza textu. " Prostředky aktuálního členění výpovědi - slovosled, intonace, prostředky syntaktické a lexikální. " Prostředky vyjadřování komunikačních funkcí v češtině. " Prezentace seminárních prací. Zhodnocení semináře, shrnutí, diskuse. Povinná literatura: ČECHOVÁ, M. et al. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9. GREPL, M. a P. KARLÍK. Skladba češtiny. Praha: Votobia, 1998. ISBN 978-80-71982-81-4. GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Učte se s námi skladbě češtiny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24567-6. HUBÁČEK, J. a kol. Čeština pro učitele. Praha: Vade Mecum, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7. KARLÍK, P., M. NEKULA a J. PLESKALOVÁ, eds. CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012-2018. Dostupné z: https://www.czechency.org/index.html KARLÍK, P., M. NEKULA a Z. RUSÍNOVÁ, eds. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012. ISBN 978-80-7106-624-8. CVRČEK, Václav et al. Mluvnice současné češtiny 1. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1743-5 SVOBODOVÁ, Jana. Česká skladba pro studenty učitelství. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994. ISBN 8070421827. SVOBODOVÁ, Jindřiška. Syntaktické rozbory v praxi. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 9788024430461. ŠMILAUER, Vladimír. Novočeská skladba. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969. Doporučená literatura: Viz e-learningový kurz. Elektronické zdroje Vallex: https://ufal.mff.cuni.cz/vallex/4.0/ sémantické třídy sloves (Vallex): https://ufal.mff.cuni.cz/vallex/4.0/#/filter/class VerbaLex: https://nlp.fi.muni.cz/cs/VerbaLex sémantické třídy sloves (VerbaLex): https://nlp.fi.muni.cz/~ydana/Semtridy.html Slovník spisovného jazyka českého: https://ssjc.ujc.cas.cz/ Internetová jazyková příručka: https://prirucka.ujc.cas.cz/ (SSJČ, SSČ online) Český národní korpus: https://korpus.cz Studijní pomůcky: V rámci semináře budeme pracovat s paralelním e-learningovým kurzem, který slouží mimo jiné i pro zadávání domácích úkolů. Pro práci v semináři se předpokládá, že všichni studenti mají zřízený přístup do Českého národního korpusu, který slouží jako zdroj vyhledávání jednotlivých syntaktických jevů, o nichž je v seminářích diskutováno.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozšiřuje poznatky z oblasti větněčlenské syntaxe, dále seznamuje se syntaxí valenčně-intenční a se základními pojmy syntaxe textu. Náplní seminářů je praktická syntaktická analýza textů z různých stylových oblastí, ale i kreativní syntaktická cvičení; průvodní dovedností všech analýz je i morfosyntaktická korektura textu. Důraz je kladen na aplikaci poznatků z větněčlenské, valenčně-intenční a textové syntaxe při interpretaci, úpravě a tvorbě textů.
Předmět rozšiřuje poznatky z oblasti větněčlenské syntaxe, dále seznamuje se syntaxí valenčně-intenční a se základními pojmy syntaxe textu. Předmět navazuje na předpokládané znalosti větněčlenské závislostní syntaxe v rozsahu základní a střední školy. V přednáškách jsou představena zásadní syntaktická témata zohledňující produkci a recepci textu, která jednak syntatizují předpokládané syntaktické znalosti, jednak přesahují rámec obvykle prezentovaných znalostí tradiční závislostní syntaxe. Náplní seminářů je praktická syntaktická analýza textů z různých stylových oblastí, ale i kreativní syntaktická cvičení; průvodní dovedností všech analýz je i morfosyntaktická korektura textu. Důraz je kladen na aplikaci poznatků z větněčlenské, valenčně-intenční a textové syntaxe při interpretaci, úpravě a tvorbě textů. Zohledňován je aspekt didaktický a jednotlivá témata jsou diskutována z úhlu pohledu jejich prezentace v učebnicích ČJ a jejich výuky na ZŠ.
|
Předpoklady
|
JAP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
" 70% účast na seminářích. " 70% úspěšnost v testu praktického zaměření. Student prokazuje vlastní znalosti z oblasti syntaxe a dovednosti syntaktické analýzy. " Ke zkoušce student předloží seznam 10 odborných článků se syntaktickou problematikou, o nichž bude v průběhu zkoušky diskutováno. Diskuse probíhá s oporou o vlastní poznámky. Student prokazuje schopnost porozumění odbornému textu. " Seminární práce v podobě analýzy vybraného syntaktického jevu. Student mapuje prezentaci dílčího syntaktického jevu ve vybraných učebnicích českého jazyka. Porovnává celkovou prezentaci jevu, metajazyk prezentaci i zadání cvičení, rozsah procvičení jevu, variabilitu a náročnost cvičení apod. Student prokazuje schopnost kriticky zhodnotit prezentaci gramatického jevu. " Ústní rozprava nad seminární prací a odbornými syntaktickými texty.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|